עצות שימושיות להכיר ולהתחבר לילדכם

כל יום הוא התחלה חדשה בהורות שלך
פעמים רבות אני מזכירה לעצמי ולהורים אחרים עד כמה הילדים שלנו נמצאים במרחב או מימד אחר מאיתנו. גופם נמוך יותר וקרוב יותר לאדמה והם רואים את העולם מזויית אחרת לגמרי. המוח שלהם תופס מרחב וזמן בשונה מאיתנו והם מאד הוליסטים ביכולת שלהם להרגיש לחוש ולהבין.

אנו הגדולים הם אלו שמתבלבלים כי אנו משליכים עליהם את האופן שבו אנו מבינים רואים וחשים את העולם ובכך עושים עוול ליכולות הטבעיות של הילדים להיות בקשר עם מימדים רוחניים.

ילדים מטבעם מתבוננים בעולם, קשובים לקולות שסביבם, טבועה בהם מתנת הראייה הפנימית התמימה, זו שמאפשרת להם ליצור, ולראות דברים מעבר לחומר. ילדים מרגישים לעומק אך אין להם עדיין את המילים לתאר את החוויה שלהם. לכן הם זקוקים, לנו ההורים, שנקשיב ונראה אותם ושנחשוב אותם במילים שלנו. “אני רואה שאתה עצוב ובכי עוזר לך לשחרר את העצב”.

לפני כמה שבועות בתי שכבה במיטה ושוחחנו על אלוהים. לפתע היא אמרה לי: אלוהים הוא הכל, החדר הזה, ואני ואת, והצבעים, והמיטה, והכסא, הכל. הבטתי בה בהשתאות והקשבתי לה בסקרנות ובכבוד לחוויה שמתוכה היא מדברת איתי.

זה קל כשהחוויה חיובית וקשה יותר כשהילד שלנו מגיע לשתף אותנו עם חוויה קשה, כמו עלבון מילד אחר, או תסכול, קנאה חרדה. האם נוכל גם אז להקשיב בסקרנות לחוויה של הילד שלנו ולהקשיב בכבוד, לתת מקום , הכרה ולקבל קודם כל את המקום שבו נמצא הילד שלנו מבלי לנסות לשנות את החוויה שלו בגלל שאנחנו לא חושבים או חשים את העולם כמוהו?

1. כדי לתמוך ביכולות ההוליסטיות של הילדים שלנו להרגיש לחוש ולהבין את העולם, אפשר לעזור לילדה שלי להיות ברורה לגבי האמונות שלה וכיצד היא רוצה לחיות על פיהם. אם היא מאמינה שלא נעים כשמעליבים, כיצד היא יכולה לנהוג כשמעליבים אותה או כשמעליבים ילדים אחרים בסביבתה.

2. למצוא זמן בעכשיו להקשיב לבקשות לתפילות ולתקוות של הילד שלי. בכך אנו תומכים ביכולת הטבעית שלהם להיות פתוחים וגמישים לארועים שלהם בחיים.

3. לאפשר לילד לבוא עם פתרונות יצירתיים משל עצמו במקום להניח מיד את הפתרון שלנו. בכך אנו עוזרים להם לפתח יכולות לפתרון בעיות ובטחון עצמי שהם יכולים לעשות זאת גם כאשר אנו לא בסביבה.

4. לתת לילדים תחושה של שייכות. לספר על בני משפחה ולמי הם דומים ובמה. בני משפחה חיים ומתים.

5. לתת לילדים שלנו תחושה של משמעות בכך שזקוקים להם. אפשר לתת להם תפקיד בבית כמו שאני מציעה הרבה פעמים למורים ומנהלים לתת לילדים תפקידים בבית הספר כדי לחזק את תחושת השייכות והמשמעות. אני משמעותי, צריכים את היכולות שלי, אני חשוב למערכת.

6. מצאו את הכשרון של כל ילד במשפחה. ילדה אחת יכולה לארגן הצגת שישי לארוחת הערב, ילד אחר יכול לצבוע קיר בבית ולהחליט על הצבע בעצמו, ילד נוסף יכול לסדר את השולחן באופן יצירתי. מצאו לכל ילד תפקיד בהתאם לגילו, ליכולותיו ולכשרונותיו.

7. כאשר מרגיש לכם שילדכם חש בודד,עצוב, סגור, מתוסכל קרוב לוודאי שהוא איבד את תחושת המשמעות בחייו. אפשר לחבר אותו בכל כך הרבה דרכים. גם בדמיון מודרך ניתן לעצום עיינים ולדמיין איך הוא מחובר לשאר בני המשפחה, לכל הילדים בעולם שכרגע עושים כל כך הרבה דברים.

8. שוחחו עם הילדים על האנשים שסביבם במשך היום, מטפלים, מורים, חברים, מדריכים בחוגים. הקשיבו לילדים ומה הם מרגישים כלפי כל אחת מהדמויות בחייהם.

9. ערכו רשימה של נושאים שהילד שלכם רוצה לדעת עליהם יותר. תתפלאו לפעמים מה באמת מעניין אותם ותייצרו להם סביבת למידה לגבי הנושאים האלו.

10. אם יש לילד קושי מסויים בלמידה או בחברה תייצרו יחד תפילה או בקשה לשינוי, קודם כל עם אווירה ואפטימית וחיובית שזה אכן יכול להשתנות. אצל ילדים היכולת הזאת מפותחת מאד ונצבעת בשליליות שלנו ההורים.

ואחרי הרשימה הזאת בטח חלקכם מרגישים, שזה המון, ולמי יש זמן ויש לי ארבעה ילדים או יותר. ובכן כאן נכנסת החלטה פנימית שלכם לגבי סדר החשיבות הפנימי וההחלטה לאפשר זמן הקשבה ואיכות עם כל ילד גם אם זה אחת לשבוע, גם עם זה תוך כדי טיול עם הכלב, אמבטיה חמה, ארוחת הערב או זמן השכבה.

לי ולבתי יש “דיבורי כרית”. לפני השינה אנו נוהגות להיות יחד ואז, ברכות של החשכה והשרירים הרפויים בשכיבה על הגב זה הזמן שרגשות תחושות ומחשבות מהיומיום מוצאים להם זמן לרפלקציה, לחשוב את עצמי.

מצאו לכם מילת קסם של ביחד, מילת קוד שמאפשרת לכם להתחבר לילד ולומר לו, ניפגש בזמן הזה לדבר על הכל. זה הזמן והמקום לעזוב הכל ולהקשיב. להקשיב לילד שלכם כאילו הוא הנביא בכבודו ובעצמו, או אדם אחר חשוב שהייתם עוצרים הכל כדי להקשיב לדבריו, מישהו שאתם מאד מאד מעריכים ומכבדים. והילד שלכם ישתף אתכם בטוב וברע.

הקשיבו למילים שלהם וגם להתנהגות. האם הבת שלך כוססת שוב ציפורניים הבוקר, האם הילד שלך מסתבך שוב במכות בבית הספר, האם ילדתך מוצצת את האצבע יותר מהרגיל, זה הזמן לעצור ולתת זמן מיוחד למתחים שהצטברו בגופם הקטן.
למדו פחות, התבוננו והקשיבו יותר!

לטיפול רגשי והדרכת הורים

מירב שרייבר

054-5908590