מה נעביר לדור הבא?

כהורים, כשאנחנו מביטים בילדים שלנו, האם אנחנו ערים לכל הדימויים שדרכם אנחנו רואים אותם?

כל הפחדים שלנו והאמונות? הדפוסים והמטרות? שהרי ככה גדלנו גם אנחנו. מדור לדור, עיניים של הורים הביטו בילדיהם מתוך המוח החייתי, מתוך החסכים, מתוך הטראומות, מתוך ההצלחות, מתוך הישרדות, מתוך היכולות.

מדור לדור עברו המשאבים ועברה גם הבורות. אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה הילד שלנו צריך, ולאן הוא אמור להגיע מתוך האמונות שלנו עליו. וכמו שאנחנו מרגישים בעקבות הטכנולוגיה פורצת הדרך שהפער מדור לדור הולך וגדל. המודעות והיכולות של הילדים שלנו גם הם פורצי דרך ולעיתים די קרובות אנחנו מתאמצים להבין אותם, את עולמם, את כוח הרצון והעוצמה שאיתה הגיעו לעולם ולא תמיד מצליח לנו.

אחד הדברים שעומדים בדרכנו לראות את הילדים שלנו כפי שהם הוא סופר אגו הורי.

יש לנו רעיון איזה הורה אני צריך להיות שמבוסס על איך שגידלו אותי, או ההפך ממה שגידלו אותי, שמבוסס על איך ההורים של החברים מתנהגים ומה אחרים עושים. הסופר אגו, הוא כמו מין קול כזה מאד סמכותי שנותן לי תחושה של ביטחון הורי, אך זהו ביטחון הורי מזוייף. לרגע אני בטוחה שאני צודקת ויודעת מה הילד שלי צריך לעשות עכשיו ואיך הוא צריך להתנהג עם החברים ואיך היא צריכה להתנהג בגן. שהרי כהורה אני חייבת לדעת לאן הבת שלי מתקדמת ומה היא משיגה ומה לא.

רוב הזמן העיסוק בהשוואה רק מזין את הקול העצמתי הזה שבתוכי. בפגישות הדרכה והתפתחות אישית אנחנו מתעניינים איפה הקול הפנימי שלי כהורה, ומה יקרה אם לרגע אוותר על תחושת הביטחון הרגעית של הקול הנוקשה שמצווה עלי ועל הילדים שלי איך להיות. אולי נגיע למקום שהוא מאד פגיע, חסר אונים ופשוט כמו שאומרים באנגלית קלולס. המקום הזה מאד קשה לנו, בכל שלב של ההורות שלנו. המקום הזה של אי ידיעה שבו אנחנו מעיזים להיות לזמן מה במקום של אי ידיעה. לא לדעת מה אני צריכה לומר או לעשות עם הילד שלי.

אני לא יודע מה לומר לילד שלי כשהוא בהתקפת זעם,

אני לא יודעת מה לעשות כשהילד שלי מתנגד לי או לא רוצה ללכת לבית הספר. זהו מקום שקל יותר להיות בו בפגישת הדרכה או אפילו חברה טובה ורגישה שיכולה להכיל את הקושי מבלי לרוץ ולייעץ לכם מה לעשות. כי הייעוץ יכול או ליצור עוד רעיון שהוא לא שלכם באמת או לגרום לכם להרגיש עוד יותר חסרי אונים. בפגישה של הדרכת הורים אנחנו מקשיבים לכל הקולות הפנימיים ומשתמשים בכלי שיש לכולנו – הבדלה.

אנחנו לומדים להבדיל שהקול הזה זה קול של אמא שלי והקול הזה זה קול של אבא שלי, ואת זה קראתי באיזה מאמר, וכמו שאנחנו יודעים אם לפני 40 שנה דר’ ספוק פקד על ההורים חוקים מסוימים ולאחר כמה שנים אמרו בדיוק את ההפך, למי נאמין? ההורה שכל אחד מאיתנו הוא הורה אינדיבידואלי לילד אינדיבידואלי. וכל קשר שנוצר ביני לכל ילד שלי שונה וייחודי. הצורך לדעת מה לעשות הוא מאד חזק בנו, כחלק מהמוח ההישרדותי והמוח היונק, הרצון לשמור ולהיות יחד, מתבלבלים עם הצרכים החדשים של המאה – 21, עם שעות העבודה הרבות והצורך להשאיר את ילדינו בידי אנשים אחרים יותר ויותר שעות.

בפגישות אנחנו מתבוננים ומפרידים בין מה שקורה בעכשיו , ברגע הזה, בתחושות, ברגשות בתודעה, לבין מה שקורה בחיינו ובשילוב בין שניהם, בין לא לדעת מה לעשות ואיך להיות כהורים לבין מה שקורה, ולתת לידיעה חדשה שמגיעה ממקור חדש, שהוא לא מתוך העברה בין דורית, שהוא לא מתוך הקול הנוקשה של הסופר אגו, אלא מתוך קול האמת, קול של הדרכה אמיתית.

באופן הזה המסע של ההורות שלנו הופך גם למסע התפתחות אישי ועמוק,

למסע שבו אנחנו יכולים לא רק לגלות את ההורה האמיתי ולעצור בדור הזה הרבה מהעברות בין דוריות שליליות, חרדות, פחדים, מחלות, דימויים על כסף, על החיים, על זוגיות, על אהבה, על מיניות, על עבודה, כל מה שאנחנו מעבירים הלאה דרך המעשים שלנו והמילים, כל זה יכול לשנות דור שלם שיבוא אחרינו ולא רק, אלא גם ישפיע על המעגלים הקרובים והרחוקים שקשורים למשפחתנו.

אז אולי ברגע זה נראה שללכת להדרכה או טיפול או פגישה עם עצמכם זה הדבר האחרון ברשימה, אך למעשה זהו אחד הדברים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על העתיד שלכם. כל רגע שאותו אנחנו חיים עכשיו משפיע על העתיד שלנו, כל החלטה, כל מילה, כל חזרתיות על התנהגות הגורמת לסבל לעצמנו ולאחרים משפיעה על העתיד שלנו ושל הילדים שלנו.

האם מישהו חושב בסוריה על עתיד הילדים שישרדו את המלחמה ומה שהם יעבירו לדורות הבאים? האם אנחנו עוצרים לבדוק ולהרהר ולקחת אחריות אמיתית ובוגרת על המעשים שלנו? כשאנחנו עוצרים לפגוש את עצמנו, אפילו ברגע זה לקרוא את המילים האלו, אנחנו עוצרים תנועה אוטומטית שמטרתה לרוץ קדימה. קדימה מבלי להסתכל על התוצאות של הריצה הזו ומה באמת אקבל ממנה.

במשך התהליך עולים ספקות ורצון עמוק לשוב למוכר, למה שאני יודעת ,לקולות הרגילים ששמעתי מהורי שנתנו לי תחושת ביטחון, והתהליך הוא תמיד של שכחה וזכירה מה נכון לי באמת, מה נכון לילד שלי באמת. הדרכת הורים אצלי אינה רק הדרכת הורים חיצונית בה אני אומרת לך מה לעשות, אלא הדרכת הורים כשמה כן היא, למצוא את ההדרכה שלכם המתאימה ביותר לילדים שלכם ולכל ילד בנפרד.

הנה תרגיל קטן שאתם יכולים לעשות:

שבו וכתבו כל מה שאתם יודעים על הילד שלכם. ואם הילד גדול מספיק אפשר גם לשאול אותו מה הוא יודע עליכם. החל מפרטים של היומיום ועד לרגשות ומחשבות ואמונות. ותראו אם יש אפשרות לשבת יחד ולדמיין איך זה להיות יחד מבלי לדעת מיהו השני.

להדרכת הורים: 054-5908590