במה עוזר טיפול רגשי?

בחיי היומיום הסואנים של ימינו אנו נוטים כהורים לשים לב להתנהגות של הילדים שלנו יותר מלרגשות שלהם, גם כי זה משהו שאנחנו רואים בעיניים. אנו נוטים להתעלם, או לא לשים לב להתקשרות בטוחה ביננו לבין הילדים שלנו וכמה תחושה של ביטחון אנחנו נותנים לילדים בכל מבט או טון דיבור. מה עשתה ההתעלמות או הצעקה שלי לעולמה הפנימי של בתי. למה גרמה המהירות שלי או הלחץ שלי בבוקר לרגשותיו של בני.

התקשרות בטוחה מאפשרת לנו, התינוקות של בני האדם להרגיש ביטחון, לגדול ולהתפתח בתוך מערכות יחסים בריאות ותומכות עם הסביבה שלנו. אנחנו כל היום נעים סביב הצורך בוויסות מערכת ההתקשרות שלנו עם העולם והוויסות הזה ישפיע על היכולת שלנו לווסת את עולמנו הפנימי, הפיזיולוגי-רגשי, או גוף-נפשי.

כשמגיעים אלי עם הילד לטיפול רגשי בקליניקה אני מתעניינת ביכולת ההתקשרות שלו. איזו הבעה, התנהגות, תגובה שלי מולו מאפשרת לו להרגיש ביטחון ויצירת קשר? מה מאפשר יצירתיות ופתיחות להבעה של עולמו הפנימי במילים, באמנות, במשחק, בתנועה.
אם ההורה איתי יחד בחדר אתבונן גם איתו במפגש הדרכה מה תומך בהתקשרות בטוחה ומה מוציא מוויסות ודורש מאמץ משותף כדי לחזור ולהיות בתחושה של ביחד, תוך שמירה על האינדיבידואליות של ההורה ושל הילד, בצרכים וברצונות של כל אחד.

בטיפול רגשי ובהדרכת הורים אנחנו לומדים להביט על האפשרויות הנפלאות הגלומות בהתקשרות בטוחה ובוויסות רגשי בריא.

הנה כמה מהם:

1. טיפול רגשי מאפשר חוסן רגשי נגד מתח וחרדה – אם תקופת הינקות של ילדכם עברה בתחושה לא מווסתת מסיבות שונות, כגון מתח וחרדה או מחלה בתקופת ההיריון, לידה וחודשים ראשונים. אם עברתם תקופות מאתגרות בהורות ביחסים זוגיים, כלכליים, משפחתיים, זה יכול להשפיע על היכולת המנטלית של ילדכם להתרכז בלמידה בשלבים מאוחרים יותר.

2. טיפול רגשי מעצים את תחושת הביטחון – כאשר ילדים מרגישים בטוחים זה ישפיע על ההתפתחות התקינה שלהם. וגם יתן להם חוסן פנימי מפני מצבים של מתח וחרדה. ככל שההורים היו יותר פנויים רגשית להרגיע את הילדים שלהם ברגעי מצוקה הם מאמנים את שרירי הוויסות הפנימי של הילד. החיים של התינוקות שלנו מלאים במשימות למידה חדשות ויכולות חדשות שמתפתחות. בכל אלו הילדים שלנו זקוקים להיות רגועים ומווסתים.

3. טיפול רגשי סולל את הדרך לוויסות רגשי – תינוקות אינם יכולים לווסת את עצמם והם תלויים בהוריהם. בתחילת החיים אנחנו ההורים מווסתים את הסביבה החיצונית לילדים שלנו. התינוקת שלי בוכה, אני מרגישה לא מווסתת אני דואגת לצרכיה, היא נרגעת ואני נרגעת. אנחנו מווסתים זה את זה. אנחנו מחייכים, שרים, מנדנדים, מרגיעים את הילדים שלנו והם לומדים שיש שם מישהו שיכול לעזור כשמשהו קשה. מישהו שיכול להיות שם גם כשעולים רגשות קשים לניהול. כך הילדים שלנו יודעים לפנות אלינו חזרה בעת צרה ובבוא היום יפנו גם לגננת ולמורה או לחברה טובה. הילדה לומדת לווסת את עצמה וגם להעזר באחרים. זהו מקור האינטימיות בחיינו.

4. טיפול רגשי מעצים את תחושת הביטחון העצמי – הילדים שלנו בונים תחושת ערך דרך היחסים שלהם איתנו. כאשר ההורה נותן לילד תחושה של ביטחון בתקופת החיים הראשונה, החל מהבטן, הוא מאפשר לילד שלו להמשיך ולפתח תחושה בריאה של אינדיבידואליזם. של אני נפרד מאתה ושנינו יוצרים אנחנו. תחושה בריאה של עצמי מובילה לתחושה של ביטחון עצמי.

5. טיפול רגשי בפחדים של הילד משחרר את מוחו ללמידה – ילדים שגדלים תחת לחץ גדול בבית או מתח של גרושים, או אי נוחות כללית בבית בגלל אחים אחרים, אב שנעדר ואמא לחוצה, עסוקים בהשרדות. השרדות לא מאפשרת פניות למידה. הורה רגוע וסביבה רגועה מאפשרת לילדים שלנו לצאת אל העולם ולחקור אותו בביטחון.

6. טיפול רגשי נותן לכם ההורים בסיס – אתם המגדלור של הילדים. ככל שהילדים שלנו יכולים לסמוך עלינו שנהיה שם כשהם נופלים, מקלקלים, הורסים, בוכים, שונאים, מתוסכלים, צורחים, הם יוכלו לסמוך על עצמם בעתיד. בטיפול רגשי אנחנו נוגעים בכל המקומות שלכם, ההורים קשה. המקום שאיתו קשה לכם ליד הילדים יהיה קשה לילדים שלכם בעתיד.

7. טיפול רגשי מעלה את תחושת הערך בילדים ובהורים – כשהילדים בוכים או רבים ואנחנו שם, להנחות, להקשיב, להיות איתם, אנחנו מעבירים להם את המסר של “אני פה, כי אתה שווה את זה, כי אתה בעל ערך עבורי”. והילדים שלנו גדלים עם תחושה של “אני בעל ערך”. גם אם הילדים שלנו נמצאים במצוקה הגדולה ביותר או גורמים לנו למצוקה גדולה מאד ואנחנו שם, זה בדיוק המסר שהם מקבלים.

8. טיפול רגשי מעצים את היכולות החברתיות – אנחנו חיים כל הזמן במערכות יחסים. ככל שניתן לילדים שלנו תחושה של ביטחון ואהבה וקבלה ללא תנאי נחזק את השריר החברתי שלהם. בטיפול אנחנו מתעניינים באינטימיות, בתמיכה, באמפתיה כי זה הבסיס לחיים טובים בכל מקום, בבית הספר, בעבודה, בחברה.
לטיפול רגשי אין תחליף, וחבל להמשיך ולסבול או להדחיק את הכאב- אפשר לחיות אחרת. טיפול רגשי יכול לתמוך בילד שלכם ובכם.