מדוע משפחות מחזיקות סודות?

בקונסטלציה משפחתית אנחנו עוסקים פעמים רבות בסודות שמסתובבים במשפחה. אנחנו שומעים על בני משפחה שבקשו לקחת את הסודות לקבר אך האנרגיה הרגשית שהם משלמים על החזקת הסוד עוברת ומתגלגלת הלאה במורד הדורות.  היום נדבר מעט על סודות ועל המשמעויות השונות שלהם במשפחה שלנו.

קודם כל אנו מאמינים שסוד אומר עלינו מפני משהו או מפני מחשבות של אחרים עלינו. בני משפחה שומרים על מערכת יחסים אחרת בסוד או ילד שנולד ונתנו לאימוץ, או שהיתה הפלה או משיכה לבן זוג מאותו המין. המשפחה שומרת על סודות. כולם צריכים לא לדבר יותר על איזה דוד, או על בן משפחה שנכנס לבית חולים או לכלא או נפגע נפשי. פעם היו מחלות שאסור היה לספר. סרטן הביא בושה רבה לחולה ולמשפחתו. גם טיפולים רגשים כמו ללכת לפסיכולוג נשמר בסוד.

יש פחד שאם אדם ידע את זה עלי, אם ידעו עלי שאני אלכוהוליסט או באתי ממשפחה ענייה או הרקע הדתי שלי, או השכונה שבה גדלתי, יביטו עלי בזלזול. יש אנשים מאד עשירים ומוצלחים בעולם שלא שומרים בסוד את העובדה שגדלו בשכונה קשה ובילדות עשוקה. הם גאים בזה שהצליחו יותר מהמשפחה שלהם. אופרה וינפרי ואחרים….

סודות מוכרים

משפחות רבות שומרות בסוד על ילדים במשפחה ועל האבהות של הילדים.  וגם כיום עם הפרייה מלכותית משאירים בסוד הרבה פרטים על ההורות של הילדים. גם המשפחות וגם החברה שאוסרת במדינות רבות ליצור קשר עם תורם הזרע או ההורים המאמצים. חלק מההשפעות מגיעות מהדת ומהאופן שבו הדת התרחקה מהאמת אל הסתרות, שליטה וכוח. נשים רבות היו צריכות להסתיר את הילדים. את  ההריונות, את ההפלות.

במשך כל כך הרבה דורות, הקוד הערכי של הדת אמר לנו מה לאכול, מתי להיכנס למיטה ועם מי, מי טוב ומי רע. יש מקומות שרוצח יכול להיכנס למקדש אבל אישה במחזור לא. נשים למדו להסתיר את המחזור שלהן, את הרגש, את האהבה ואת התשוקה המינית שלהן. משקל הסודות של נשים במשפחה גדול לעיתים מהסודות של גברים מאחר והן למדו לשמור את עצמן קטנות וחסרות, להסתיר את גופן בדתות מסוימות.

כל מה שקשור למיניות שלנו נשמר בסוד דורות על גבי דורות. סודות על נשים צעירות שהתעברו בגיל העשרה ונשלחו רחוק או לאיזו דודה או ילדה את הילד והילד הזה גודל על יד הסבתא כאח או אחות של אמו. או שהילד ניתן לאימוץ מבלי לספר לאן. העלימו את האימהות הצעירות ההרות והוציאו אותן מהמשפחה. בתרבויות מסוימות זה קורה עד היום.

גברים שומרים על סודות כשיש להם יחסים מחוץ לנישואים. כשגברים שייכים לדת מסוימת בה אי אפשר להתגרש ולכן חייבים לקיים מערכת יחסים מחוץ לנישואים בסודיות. לעיתים נולד שם ילד והמשפחה של הגבר לא יודעת מקיומו.

סודות מגנים עלינו מפני בושה ואשמה

בושה היא ביג דיל בתרבות המערבית. הדת מספרת לנו שנולדנו רעים. ילדים נראו כבעיה שצריך לפתור ולא כבן אדם מלא בחיות ובהוויה שיש לחגוג את קיומו. ילדים הם אובייקט שצריך לחנך, לשפר, לארגן סביב הערכים של הדתות השונות. מדור לדור עברו חוקים ברורים מי הוא ילד טוב ומי הוא ילד רע. בני משפחה שחרגו מהקוד המשפחתי והיו נאמנים לעצמם נקראו הכבשה השחורה של המשפחה. לרוב הדירו אותם ולא ספרו עליהם הלאה, כדי להגן על בני משפחה אחרים או על שמה הטוב של המשפחה.

סודות שאנו מבקשים מאחרים לשמור עבורנו

הורים מבקשים מילדים לשמור איתם את הסוד. זה יכול להתחיל כסוד קטן. שאמא לא תדע שנתתי לך גלידה. שאבא לא ידע שיש לי מאהב. אל תספרי לאמא שהפסדתי הרבה כסף בהתערבות.  יש סודות של יום יום. אל תספר לאבא שלא הכנת שיעורים זה ביני לבינך. מעודדים ילדים לשמור על סודות. כשהורים מביאים את הילדים למצב כזה, כשהאמא נפתחת בפני הילד או הילדה לגבי כמה היא לא מרוצה על בעלה, או עניינים מיניים, או התנהגותיים היא הופכת עצמה לחברה של הילד וההיררכיה הטבעית נפגעת. יש הורים שמשתפים את הילדים על סודות מהעבר. סודות גדולים. ילדים לפעמים יודעים שאחד ההורים היה נשוי לפני ובת הזוג לא יודעת. סודות אלו יוצרים משקל רגשי כבד מנשוא על הילדים הצעירים.

סודות מחזיקים אנרגיה

סודות מוחזקים בגוף. הגוף מחזיק את זה באופן מסוים והדפוסים מקבעים את השרירים, את הנשימה ואף יכולים להוביל למחלות. אפשר להרגיש לראות להריח את זה כשמשהו מחזיק בסוד. הסודות מוחזקים בתאים של הגוף ובאיברים מסוימים. יש בושה ואשמה בגוף באיברים האינטימיים, ולא רק.  הגוף שלנו מתמלא תחושת בושה ואשמה עם אמונה כי עשינו משהו רע, או כי אנו משתפים פעולה עם משהו שעשה זאת.

סודות לגבי ההיסטוריה שלנו

למשפחות אין לפעמים מספיק משאבים לספר על הרקע האתני, הדתי, צבע הגוף של בני משפחה. הם חוששים שהסביבה לא תקבל אותם ואף תפגע בהם. משפחות שעברתו או שינו את שמם. עולים ומהגרים שהמדינה משנה את שמם והם שומרים את שמם המקורי בסוד.

משפחות לא מספרות על סבא נוצרי או אישה שחורת עור. משפחות חייבות לפעמים לעשות זאת במדינות מסוימות או עבור הצאצאים, כדי לשמור עליהם. כדי שיוכלו להתחתן עם מישהו ולא ידעו על הרקע של החתן או הכלה. סודות על צבע שיער וצבע גוף. כל מה שיכול לגרום לנו להרגיש בושה ישמר בסוד. לרוב המשפחות יש סבים או סבתות שנשמרו בסוד. הסבתא הערבייה, הסבא שאימצו והוא בן לאם נוצרייה.

יש סודות רגשיים וגם סודות לגבי עובדות החיים כדי להגן על עצמנו. שהבוס לא ידע שיש לי תיק במשטרה או רקע בכלא. להסתיר את מה שקרה לנו מאז אותו אירוע, להסתיר את הגיל שלנו, את מה שעברנו. שמירת סוד בתוך מערכת יחסים כלשהי, יוצרת מצב שאנו לא פתוחים וחופשיים בתוך מערכת היחסים. חלקים מהלב שלנו סגורים. קשה לנו אז להישאר בתוך מערכת היחסים לאורך זמן.

סודות יכולים לחטוף אותנו. אנו מוצאים עצמנו משקרים או שומרים על סוד כי הסביבה שלנו עשתה זאת. ככה חיים פה. ככה שורדים כאן. אי אפשר יותר לומר את האמת. זה מסכן חיים. או משהו ניצל בזכות סוד. אנחנו בחיים בזכות מי ששמר על סוד. גם כאן צאצאים יכולים להתערבב עם התכונה הזו ולהמשיך להתנהג ככה כאילו העבר מתרחש עכשיו.

סודות ששמרנו מעצמנו

כמה אנחנו מספרים לעצמנו את האמת לגבי מי אנחנו ומה אנחנו רוצים לעשות בחיים? הצלחה קשורה לכמה אנחנו נאמנים לאמת של עצמנו. מה קורה כשאנחנו שומרים על זה בסוד מעצמנו, כשאנו לא יודעים מה אנחנו רוצים לעשות? מהי האמת שאנו לא אומרים לעצמנו?

זהו סוד עמוק יותר. הסוד שבתוכנו. הסוד שלי מעצמי על עצמי. כמה אני נאמנה באופן אותנטי לאמת שלי, לחלומות שלי, לידיעת עצמי. כבר כשהיינו ילדים הסתרנו את האור שאנחנו, את המהות שיש בנו מאחרים. איך אעז לחיות את החלומות שלי. הדורות הקדומים שחוו כל כך הרבה מלחמות. החלומות שלהם נגוזו. הם לא יכלו לחיות את מה שרצו, חלמו, קיוו. כשיש כל כך הרבה דורות של אנשים שוויתרו על חלומות על אהבה על ייעוד, על הגשמה איך אני אעז לחיות את הרצונות שלי. נדמה לנו שהדורות הקודמים מבקשים מאתנו להיכנס לשרשרת ההישרדות. תראה טוב מבחוץ, תעשו דברים שנותנים בטחון למערכת. אל תלך בעקבות החלומות שלך.

כך מאתגר לדור הבא לחיות את חלומותיו. “איך אתה מעז להיות יותר גדול מאמא ואבא?”. “במשפחה שלנו אין אמנים, מזה לא מרוויחים כסף”. הנאמנות למשפחה כדי להישאר שייך למשפחה. האם אני אומרת לעצמי, חלומות כאלו הם גדולים מדי למי שנולד עם מראה כזה, או כי אני אשה או גבר, או למשפחה עם היסטוריה כזו. האם אני בוגדת בעצמי כדי להישאר נאמנה למשפחת המקור?

הדורות הקודמים הפסידו כל כך הרבה בגלל המאורעות שקרו והם רצו לשמור על הילדים שלהם לא להיפגע שוב. ואמרו לילדים, אל תגשים את החלום שלך כזמר או שף, לא תצליח להרוויח מספיק. ההורים זוכרים כמה כואב לאבד את החלומות שלך. זה קרה להם והם מעבירים את זה הלאה. האמונה היא שהם שומרים על הילדים. אנשים רבים חיים בסוד עם הערגה הכמוסה שלהם. דור אחרי דור אחרי דור.

וגם קורה במשפחות שהורים משליכים על הילדים שלהם את החלומות שלהם. אב מאוכזב מאשתו ובתו הופכת להיות הנסיכה וגם ההפך. הבן צריך לחיות את החלומות של האם. הבת צריכה לרקוד בשביל האמא והבן להצליח במשרה משעממת בשביל אביו.

כולנו רוצים לחיות, לאהוב ולהיות אהובים עבור מי שאנחנו באמת. ומעט מאד חיים כך. מהרגע שאנו נולדים, האכזבות של הורינו נולדים איתנו. כל הטרגדיות, כל המתים טרם זמנם, האבל והכאב מושלך עלינו. לא רואים אותנו כאינדיבידואלים, זה כואב מדי, הורים רבים מעדיפים לדחוף את הילדים שלהם לחיות את החלומות שלהם מאשר להישאר עם הכאב הגדול שהם לא יכלו לחיות אותם.

סודות שומרים עלינו מפני אבל

כן, סודות גם מדינים עלינו מלא להרגיש רגשות מסוימים. ובעיקר אבל. אנו מפחדים פחד מוות מהאבל העמוק גם האישי וגם הקולקטיבי. כל האבל הזה שכולנו מרגישים מכל הסודות שנשמרו לאורך האנושות. באופן קולקטיבי שמרנו כבני אדם על כל כך הרבה סודות ולא היה זמן להתאבל, להרגיש, להיות עם הטרגדיות האנושיות. כדי להמשיך לשרוד היינו חייבים להביט קדימה. איך נביט בעיניים של כל מה שנעשה לאורך הדורות בכל העולם.

האם נוכל להסכים לחיים ללא סודות. בלי סודות לאחרים, ובלי סודות לעצמנו? האם אנו רוצים לחיות את מי שאנחנו בגודלנו האמיתי.

כדי לשמור על סודות אנו צריכים הרבה אנרגיה. כל הסודות שאנו מחזיקים מגבילים אותנו ואת כמות האנרגיה שיש לנו לחיינו שלנו. כמה כוח חיים משתחרר כאשר משחררים סודות. גופנו יודע איך לרפא את עצמו. כדי לשמור על סוד אנחנו צריכים להימנע מהאמת. אנו משתמשים בכוח החיים כדי להימנע מהאמת במקום לנוע לעבר האמת.

הסוד שומר עלינו

כי מה יאמרו עלינו אם ידעו שאני עשיתי…חשבתי….הרגשתי…

אנחנו משתמשים בסודות כדי לשלוט באיך שאחרים חושבים עלינו. והאמת היא, שאין לנו בכלל שליטה על איך אחרים מרגישים לגבינו. אנו משקרים לעצמנו. אנו שומרים שמערכת היחסים שלנו עם אחרים לא תשתנה. אך האם היחסים תלויים בסוד הזה? האם זו אהבה?

הורים שומרים על סודות זה מזה. ילדים שומרים על סודות מההורים. יש סודות שטוב לשמור עליהם. כמו אנרגיה מינית בין ההורים. ההורים הם לא החברים של הילדים. הם לא אנשי הסוד של ההורים. זה יכול להוביל לגילוי עריות רגשי.

אנרגיה היא כמו רגשות. אם אני מסתירה את העצב אני מסתירה את השמחה. אני מסתירה את הכעסים שלי ואיתם אני גם מסתירה את ההנאה שבי. אנו משתמשים באנרגיית החיים כדי לשלוט באחרים. הפחד שהאמת תתגלה היא שאחרים לא יאהבו אותנו. שיחשבו שאנו רעים, נוראים. אנו גם מבקשים מאחרים לשמור על סודות כדי שלא נראה את האמת עליהם ומערכת היחסים תיהרס. אנו יכולים להפסיד הרבה. פוליטיקאים שמדברים הרבה על מוסר הם לרוב אלו שגם שומרים על סודות לגבי מוסר.

היכן הנאמנות שלי במשפחה? האם אני מחוברת לאמי שחיה חיים של אכזבה? איך אוכל לשמוח בחיי? האם נולדתי לתוך חיים של אכזבה. נולדתי לתוך שקר לגבי מי אני ומהם חיי. אנו מרגישים אשמים שאנו שמחים או נהנים מהחיים שלנו. איך נוכל אחרי שהורינו סיפרו לנו סיפורים כה קשים על החיים?

במשפחות יש מורשת של אובדן שעברה מדור לדור. נולדנו לתוך משפחה שבה אובדן הורגש גם אם לא הכרתי את מי שמת. הילדים מרגישים את זה. אנו יודעים שאובדן זה דבר רע אנו מרגישים את האבל שהורינו מחזיקים ואנו כבר מתחילים להסתיר את האהבה והאור שאנחנו כדי להצטרף לעצב. כשאנו גדלים אנו רואים את החלומות שלנו נפגעים ממי שהכי אוהב אותנו. “איך תחיה מכתיבה, מי מרוויח מזה היום? אצלנו במשפחה כולם אנשי אדמה מה תעשה באוניברסיטה?”

הסוד הגדול באמת

הסוד הגדול הוא – מי אני באמת? האם החיים שלנו הם באמת שלנו? כמה אנחנו נאמנים לאמת?  יתכן ואנו חיים חיים של אמת בחלק מהאמת ולא בחלק אחר. חיים חיים של אחרים, חלומות של אחרים. אולי אנו מרגישים רדומים, ללא שום רגש, או באיזה דפוס בעבודה או במערכת יחסים. אנו נאמנים לאמת חלקית. מה היחסים שלנו עם אמת? רובנו מפחדים מהאמת. אנו מאמינים שאם נספר שקרים לאחרים נשלוט בהם. אך איננו יכולים לשלוט במי שאוהב אותנו. זה פוגע בסופו של דבר בנו.

האם נוכל להתמסר לאמת שבליבנו? להמס את הסודות שקבורים שם דורות על גבי דורות? אנשים שלא יכולים לחיות באמת תוקפים את אלו שכן מבקשים אמת ומבקשים להמשיך ולשמור על הסודות. אנו רואים את זה לאורך כל תקופות ההיסטוריה. וגם כיום.

הסודות הנוראים ביותר הם הסודות שאנו שומרים בפני עצמנו. אנו ממש טובים בזה. אנו מדחיקים, נמנעים ומכחישים. אנשים רבים מודעים לכך שיש סודות במשפחה וזה לוקח כוח חיים מכל בני המשפחה לא לראות את הפיל שבאמצע החדר. אז למה אנו באמת כמהים בתוכנו? האם נהיה מוכנים לפגוש את הבושה והאשמה שבתוכנו סביב כל הסודות ולהשיב אותה למקור? האם נהיה אמיצים לשוב הביתה אל תוכנו, אל האמת שמי שאנחנו, חופשיים מתמיד מבלי שנאבד את תחושת השייכות שלנו גם למשפחה.

בקונסטלציה משפחתית אנו מאפשרים מרחב לסודות לא מודעים לעלות על פני השטח ולקבל מקום בטוח לכאוב ולדבר את הבושה, את האשמה ולשוב לגודלנו האמיתי ולמקומנו הנכון בהיררכיה המשפחתית.

לקביעת פגישה אישית או סדנה בקונסטלציה משפחתית פנו אלי

מירב 0545908590