להיות מטפל “עשיר” יותר

אחת הדרכים המרתקות להתפתחות ולהתבגרות כמטפלים היא במרחב של הכלי שנקרא קונסטלציה משפחתית. אני מטפלת כבר שנים רבות ויודעת ומכירה מושגים רבים כמו השלכה והעברה והעברה נגדית, ויחסי מטפל מטופל, ואינטרסובייקטיביות ועוד ועד…

הקונסטלציה מאפשרת לחוש את המושגים האלו בגוף. כשאני עומדת כנציגה בקונסטלציות של אחרים בנושאים שונים אני חווה בהוויה שלי את החוויה של אותו אדם, את החוויה הפיזית הרגשית והמנטלית שלו. תופעה זו מאפשרת לנו להעשיר את הידע שלנו לגבי קשיים, כאבים, בעיות אנושיות שאולי לא נחשפנו אליהם אף פעם, כמטפלים, כגברים או כנשים.

כל קונסטלציה מאפשרת לנו כמטפלים לקבל נקודות מבט כה רבות על התופעות האנושיות. גם כצופים מהצד, גם כמונחים וגם כמנחים. איך זה מרגיש להחזיק סוד, ואיך התחושה של מוות טרם זמנו על בני המשפחה השונים, איך מרגישה אישה שאבדה תינוק או ילד ואיך מרגיש גבר שיוצא למלחמה ועוזב את משפחתו מאחור.

איפה עוד יש לנו הזדמנות להיכנס לתוך מרחב כה עמוק ומסתורי של תופעות אנושיות ולחוות אותם מתוך הזדהות השלכתית ומתוך אי הזדהות. שהרי אנחנו יודעים שאנחנו לא הם. לחוות טראומות שונות בגוף הקינסטטי והרגשי, ולמצוא בתחושה פנימית עמוקה מהם המשאבים או הפתרונות לכל מצב.

ההכרה במצב, ההכרה ברגש, ההכרה בשקר, בסוד, באהבה אסורה, בשנאה עמוקה, ברצון להרוג או באהבה ללא תנאי, הם הם החומרים של החיים שלנו. וככל שאנחנו מאפשרים להם לצאת אל האור, להאמר ללא מורא, אנחנו משחררים את האנרגיה הזאת שנקראת – אמת!

והאמת, האמת משחררת!

זו אחת הסיבות שמרגישים כל כך הרבה הקלה בסוף קונסטלציה. כי האמת יצאה לאור. וזו לא האמת שרובנו מדמיינים. זו האמת לפעמים הכי קטנה בעולם, זו שהיתה מתחת לאף שלנו והדחקנו לתת מודע. זו האמת לומר “אני רואה את הכאב שלך”, זו האמת לומר “לא יכולתי להיות שם בשבילך”, זו האמת לומר “אני צריכה לדעת שאתה שם”, “זו האמת לומר גם “אני שונאת אותך אמא” וגם “כמה התגעגעתי”.

כמטפלים אנחנו לומדים דרך הקונסטלציה על דינמיקות שונות שבין בני משפחה, תרבויות, עמים, שבטים, מינים. אנחנו רואים שגם בכל מערכת יחסים שאינה סימטרית כמו הורה וילד, כשאי הסימטריות מקבלת הכרה כמו “אני אבא שלך ואתה הבן שלי, אני גדול ואתה קטן”.

כל אחד מבני המשפחה יכול אז לשבת ב – “כסא” שלו בשקט ולהרגיש במלאות את הנוכחות שלו ואת הכוח שלו. איזו הקלה. הצרכים שלי לא עומדים כנגד הצרכים שלך, אמא או אבא. הצרכים שלי לא עומדים כנגד הצרכים שלך בן הזוג.

הקונסטלציה מעודדת אותנו גם במרחב טיפולי אחר לאפשר ולתת מקום לכל רגש: לתסכול, לשנאה, לחוסר האונים לבלבול וגם לשמחה ואהבה וחופש מבלי שאנחנו “ניפול” מהכסא שלנו. כי בכל קונסטלציה אנחנו טועמים, נוגעים, מריחים בני אדם במרחבי החיים שלהם.

הקונסטלציה גם מאפשרת לנו לחוות כמה חלקים במקביל שקיימים בתוכנו. יש בנו את החלק שמזוהה באופן אמפתי עם דמות אחרת ולכן יכול להרגיש את מה שהאחר יכול להרגיש ואף לא להבדיל בין השניים, ולהתבלבל. ויש בנו גם את המנחה, שהיא אותה דמות/הדרכה פנימית, שמחוץ לסיפור, שנוכחת ומאפשרת מרחב נקי של תנועה אל החופש, שמאפשרת פתרון לבלבול והבדלה מי הוא מי ומה הוא מה.

ויש בנו גם את כל הדמויות מאז תחילתה של האנושות. כן, כן, הם כולם בנו. תודעה אחת. ולא רק מתחילת האנושות אלא תחילתם של החיים. וזו הסיבה שקונסטלציה מגיעה לעיתים למרחבים הזויים ובלתי ידועים, שבהם יש נציגים לחיות או לארכיטיפ של אלוהים, או לצמחים או ליקום עצמו.

אז כשמטופל מגיע אלינו ואנחנו רוצים להעזר בכלי של הקונסטלציה הוא קודם כל הופך להיות מונחה ולא מטופל וכבר משהו משתחרר באי סמטריה של מטפל שמחזיק את כל הכוח אצלו. המטופל מתנועע בין נציג לנציג או או עושה זאת בדמיון מודרך. והמטפל הופך למנחה והוא משוחרר יותר מהעברה נגדית.

כמנחים וכמטפלים יש לנו את הצרכים שלנו ואת ההיסטוריה שלנו עם הורינו ואת השפיטה שלנו על המטופל ואת הפחדים שלנו לנוכח כל הקשיים והאתגרים של המטופל. בטיפול רגיל המקום הסובייקטיבי הזה שלנו המטפלים משמש את הטיפול ואת מערכת היחסים שלנו עם המטופל.

הקונסטלציה מאפשרת לנו לצאת כבר מההתחלה מהמקום המגיב למטופל ובכך אנו מאפשרים למטופלים שלנו מרחב חופשי של מפגש עם עצמם וחקירה עצמית פתוחה שתביא בעצמה את הפתרון הטוב ביותר עבור המטופל שלנו. וזהו פתרון שאל לנו לקחת עליו בעלות.

וגם אם נמצא עצמנו נשאבים לסיפור של המטופל שלנו ו”נחטפים” ע”י אחת מהדמויות בחייו, הקונסטלציה נותנת לנו כלים מהירים לשחרור מכך, בתוך הפגישה עצמה. כמו הנחת נציגים לרגשות שלנו, או משאב לנו. וכמובן ללכת להדרכה אישית.

הקונסטלציה המשפחתית מלמדת אתכם להיות מנחים/מטפלים/מאמנים חופשיים ומאפשרים לתהליכים עמוקים של שחרור פנימי. והמטופל/מונחה מוצא בתוכו את כל מה שכבר קיים בו והוא השליך על אחרים- הדרכה פנימית, תבונה, אהבה, עוצמה, אמון ועוד.

בקונסטלציה אנחנו מניחים את האג’נדה שלנו המטפלים מחוץ לפריים. אנחנו מאפשרים את המרחב הטהור ביותר עבור המטופל שלנו לגלות את כל מה שעבר אליו מדורות קודמים ולנקות את המרחב הפסיכולוגי שלו ממטענים ומדפוסים שלקח או שעברו אליו מהשדה המשפחתי שלו.

הקונסטלציה עצמה מאפשרת לנו להיות מיכל נקי, מכיל ומאפשר טרנספורמציה לכל חלקי הנשמה של המטופל שלנו. תהליך התבגרות חשוב לכל מטפל שעובד עם בני אדם אחרים. הקונסטלציה המערכתית היא מקום נהדר לעבור בו מסע שיהפוך אתכם למטפלים “עשירים” יותר. ההתפתחות שלנו היא ההתפתחות של בני האדם שמגיעים אלינו.

לטיפול, קורסים(מטעם בית הספר לקונסטלציה משפחתית) והדרכה בקונסטלציה משפחתית – מירב

054-5908590