לגלות סודות והסתרות בעץ המשפחה

בגישת הקונסטלציה המערכתית אנו מאפשרים מרחב בטוח לחשיפת סודות והסתרות מהשושלת המשפחתית, שלא ידענו על קיומם. לעיתים הקונסטלציה מנכיחה את העובדה שיש פה סוד מבלי לגלות את תוכנו. סודות יכולים להיות גילויים על ילדים שנולדו מאשה או גבר מחוץ לנישואים, או מהפלה שלא סיפרו עליה. סודות יכולים להיות קשורים לכספים, לירושות, לשם משפחה שהגיע מבן משפחה יתום שאין יודעים מי הוריו, סודות מתקופות מלחמה, כמו יהודים שהסתירו את זהותם הדתית עד כדי שנשכחה, אדם מהמשפחה ששלחו למוסד, רצח או עדות לרצח בתוך או מחוץ למשפחה ועוד…

סודות יכולים להיות גם ארועים שלא רוצים להתגלות כמו למשל אב שמתחתן עם אלמנה אך אף אחד לא מדבר על בעלה הקודם, או אחד מבני הזוג שמאוהב באדם מאותו המין ולא גילה זאת לעולם. משפחה שאימצה ילד ולא ידוע מדוע ועובדות רבות שלא סופרו בדורות הקודמים מחשש לבושה, להשפלה, להדרה מהמשפחה ואף למוות. ארועים כמו פשיטת רגל, מאסר, מחלה קשה, גילוי עריות, פגם פיזי מהלידה, ניתוחים, כישלון לימודי או מקצועי וכדומה הוסתרו מדור לדור, אך האנרגיה של הבושה והפחד גדלו וכעת מכבידים על הצאצאים, עלינו!

איך הסודות האלו קשורים לעובדה שדורות לאחר מכן אנחנו יכולים להרגיש שאנו לא חיים את חיינו, שאנו לא מרגישים שלמים וחופשיים לחיות חיים מלאים ומספקים?

קודם כל כדאי לזכור שרוב הסודות או הדברים שלא נאמרו, התרחשו בתקופות שונות של ההסטוריה שחופש הדיבור והמעשה היו בלתי אפשריים לאבות אבותינו. סודות רבים מחזיקים בתוכם כאב גדול, על האיסור לממש אותם, כמו אהבה לא אפשרית בתקופה מסויימת, או החלטות שאשה או גבר לא יכלו לקחת במשפחה של פעם, בחברה של פעם.

ישנם סודות של אשמה, כמו ילדה שמאמינה שבגלל שהיא לא חיבקה את אמא שלה באותו בוקר, אמא נהרגה בתאונת דרכים באותו יום, סוד ומועקה רגשית שהיא לא תגלה לאף אחד. או אמא יחידנית שלא מספרת לבנה שיש לו אב ביולוגי. אלו הסתרות שהופכים לסודות, שמשפיעים על הדורות הבאים אשר ללא מודעות ימצאו עצמם מעורבים בארועי חיים דומים מבלי לדעת שהם ממחזרים אירועי עבר המבקשים סוף סוף להתגלות.

בקונסטלציה אנו מאפשרים לתנאים בשלים בהם יש תחושה של אמון וביטחון, והייצוגים של בני המשפחה יכולים לגלות לנו סודות שלא נאמרו עד כה. כלומר עץ המשפחה יכול לנוע שוב אל עבר הפוטנציאל הגבוה שלו, כאשר מתאפשר  מרחב בטוח לדבר על חלומות, תשוקות, בושות, כאבים ופחדים שלא היה להם מקום עד כה.

לעץ המשפחה, כמו לעצים בטבע אחרי אסון יש יכולת שיקום טבעית כאשר מוטציה חדשה מצליחה להיווצר. התשנית (מוטציה בעברית) יוצרת שינוי באחת או יותר מתכונות האדם עד כדי גם שינוי גנטי. במשפחה קוראים למוטציה כזו, הכבשה השחורה של המשפחה. צאצאים אשר יוולדו למשפחה שמחזיקה בסתר סודות רבים, ולפתע מביאים משהו חדש למשפחה שהיה אסור.

אפשר להבין את זה כתנועה הפוכה זו לזו המאזנת את המשפחה שלנו. בני משפחה, על מנת לשרוד, מסתירים רגשות וסודות, חיים בניגוד להתפתחות הגבוהה של העץ המשפחתי ובעצם מייצרים הזדמנות הפוכה לצאצאים. ילדים שיגיעו ויעשו הכל כדי ליצור איזון ולהחזיר מודעות למשפחה. כפי שרואים כיום במדינה שלנו. לאחר הדור שבנה את המדינה והסתיר כאבים רבים של הגירה, ניתוק מאדמת מקור, אבל לא מועבד, נולד דור שרוצה שינוי, שמעז לומר את קולו, שחופשי להביע את האהבה בדרכים חדשות ויצירתיות.

אל משפחה בה דורות רבים לא הצליחו כלכלית יגיע צאצא שיהפוך לאיש עסקים ממולח. אל משפחה של אמנים חסרי כל, יגיע צאצא מהנדס שקול דעת. אל משפחה שבה חי רוצח, יגיע צאצא שיהפוך למורה רוחני וכן הלאה. אל משפחת מהגרים של דורי דורות יגיע הצאצא אשר יינטע שורש ויחיה במקום אחד דורות רבים.

כך שמי שמרגיש הכבשה השחורה במשפחה, זה שלא הולך בתלם, שלא בוחר במה שבחרו קודמיו, דעו עד כמה אתם חשובים למערכת המשפחתית, אתם מאזנים את המשפחה, ומגלמים בתוככם את הפוטנציאל שעץ המשפחה שלכם זקוק לו כדי להתאזן בחזרה מהתנהגויות לא מודעות של דורות קודמים.

לעיתים אני שמה לב כשיש סוד במרחב המשפחתי, משהו בקונסטלציה נעצר, נבלם, כאילו שבני המשפחה בודקים מה יותר טוב כעת, לדבר את האמת או להשתיק. קשר השתיקה חזק, מאחר וכל אחד מבני המשפחה מחזיק בתוכו את גרעין הסוד, גם אם הוא יודע וגם אם לא. אך בעצם, הבושה שמחזיקי הסוד מרגישים, יש בה מהרצון העמוק שהסוד יתגלה, שהכל יראה, שכל הדברים המוסתרים, המודחקים, הלא מודעים יצאו אל האור והצאצאים יחיו בחופשיות את דרכם.

הכמיהה שלנו כבני אדם להיות מובנים, נראים, בטוחים ואהובים עוצמתית כל כך שהיא כוח מניע לנציגים בקונסטלציה לאפשר למילים שנתקעו, לתנועות שנעצרו להשתחרר. וכך סודות שדורות על גבי דורות במשפחתנו החזיקו בבטן, בגלל הבושה והפחד, בגלל לחץ חברתי, הופכים דלת אל אמת עמוקה. התגלות הסוד בקונסטלציה המערכתית נחווית לעיתים כחלום או ידיעה בהירה המגיעה כהרף עין, כזכרון גופני, כלחישה, כידיעה דוממת. וגם אם הסוד מתגלה כסוד ותו לא, נוכחותו נותנת הכרה לדבר מה שידענו תמיד בליבנו וכעת אין צורך יותר להחזיקו לבד בחושך.

מירב שרייבר, תרפיסטית בתנועה, מורה ומנחת קונסטלציה ב”דרך הקונסטלציה”

למפגשים, קבוצות לימוד 054-5908590