היריון מודע

מירב שרייבר מטפלת רגשית מוסמכת

אם ילד במהלך תשעת חודשי חייו בתוך הרחם היה רצוי מכיוון שהתעברותו נבעה מתוך אחריות ובמהלך ההריון חווה קבלה ושמחה מאמו…

מכיוון שהוא ילד רצוי והוריו קשובים לו
מכיוון שהם יודעים שהוא יוצר קשר מתוך הרחם והוא חש שהוריו מבינים אותו
מכיוון שהם קשובים לו ורוצים בו
ומכיוון שרצו וקיבלו והקשיבו, והבינו ופינקו אותו

ילד זה שחש תמיד שהוא בטוח
יוולד ויגדל כשהוא מרגיש מוערך
הוא יכבד ויאהב את עצמו
מכיוון שמאז ומתמיד כבדו ואהבו אותו
כבר מהרגע הראשון להיווצרותו
כבר מהרגע הראשון שהופיע ברחם אמו.

תורגם מאיטלקית Gabriella A. Ferrari

ליווי נשים בתהליך ההיריון

ליווי נשים בטיפולי פוריות

טיפול רגשי לזוגות ונשים החווים קשיי התעברות או טיפולי פוריות. כל כך חשוב לעבור את התקופה המורכבת והאינטימית הזאת עם תמיכה ותקווה. כל קושי בחיים קורא לנו להתפתח לצמוח ולמצוא בתוכנו משאבים חדשים ומופלאים. יצירת חיים חדשים מתוך שלמות, אהבה עצמית, כבוד לעצמי ולבן זוגי, יצירתיות, אמון ושפע.

ליווי נשים בהיריון

ליווי רגשי בתקופת ההיריון תומך בך כדי לתמוך בתינוק שגדל בתוכך. בואי לקבל את הכלים שאת צריכה כדי להיות שם עבור תינוקך רגועה, אוהבת, בטוחה ונוכחת. פה תמצאי מדיטציות המתאימות בדיוק עבורך, לרגיעה שלווה והכנה ללידה.

היריון מודע

להתחבר לילד שלכם, מההתחלה!

לאורך שלושים השנה האחרונות המחקרים בפסיכולוגיה פרה-נטאלית (מרגע היווצרות העובר ועד תחילת הצירים) ופרי-נטאלית (מתחילת תהליך הלידה ועד שהתינוק יוצא אל העולם) צברו תאוצה רבה. אם עד אז חשבו שהעובר חי בסביבה מנותקת ומוגנת בבטן אמו כיום יודעים בוודאות שאין זה נכון. ההתנסויות שאנו עוברים החל משלב טרום התעברות ועד שנה לאחר הלידה מעצבים את ההחתמה הגנומית של דפוסי ההתקשרות שלנו לאורך כל חיינו.

מערכת התקשרות זאת הינה מערכת ביולוגית תורשתית המשפיעה על הגוף-נפש של כל אדם. העובר חש ומרגיש דרך השיליה כל דבר שאמו חשה ומרגישה וחווה את כל ההתנסויות שחווה המשפחה שלו במהלך ההתעברות ותשעת חודשי ההריון. כל ההתנסויות הללו יהיו כתבנית לילד למשך שארית חייו. האם העובר היה רצוי או לא? האם היתה אהבה או דחייה בין ההורים בזמן ההתעברות וההריון? האם היתה להורים תמיכה מהמשפחה והסביבה? האם ההורים פתרו נושאים רגשיים לא פתורים מהיותם ילדים? כל אלו ועוד, ישפיעו על הבריאות, הרגשות ואף על תוחלת החיים של אותו ילד.

האם מווסתת לעובר את העולם החיצון. העובר מכין את עצמו, את המערכות השונות של גופו בכדי להתמודד עם עולם זה שמתארת לו אמו דרך חמשת חושיה, דרך התזונה שלה, המחשבות והרגשות שלה, דרך יחסיה עם עצמה ועם סביבתה. לדוגמא: ילד לאמא שסבלה מהתמכרויות לאלכוהול או חומרים אחרים תלד ילד עם גורמים לנזק נפשי ולהתמכרויות בעתיד.

ילד שגדל בבטן של אם החרדה למשקלה בזמן ההריון ונוקטת בדיאטות רבות וחמורות עד כדי רעב עצמי למרות שהיא חיה בסביבה של שפע, גדל עם מוכנות פיסית ונפשית לעולם של חוסר, של רעב והישרדות. בהמשך חייו עלול לפתח מחלות כסוכרת, מחלות אוטואימוניות וליצור מערכות יחסים השרדותיות עם סביבתו.

חינוך טרום לידה

אפיגנטיקה, הינו תחום בביולוגיה החוקר כיצד שינויים סביבתיים משפיעים על החלשה או חיזוק של תאים וגנים ומגלה לנו כיצד גורמים סביבתיים המשפיעים על ההורים עשויים לגרום לשינוי בהתבטאותם של גנים בצאצא. השבועות שאנו מבלים בבטן אמנו קובע את עתידנו הבריאותי, פיסית, רגשית וקוגנטיבית. התנאים ההתפתחותיים בבטן אימנו משפיעים באופן משמעותי ומוכח על דפוסי התקשרות רגשיים של הילד עם עצמו ועם הסביבה.

יכולת התמודדות עם מתח וחרדה, מערכות פיזיולוגיות כגון וויסות הסוכר בגוף, המערכת החיסונית, מערכת הלב וכלי הדם, מערכת הנשימה, התפתחות המוח, כל אלו מושפעים מתנאי המחייה של העובר ברחם אמו ויחתימו את האדם להמשך חייו, לחיים של שגשוג או לחיים של מחלות ולקויות. כמו כן ישפיעו ויעברו גנטית לדורות הבאים.

לפיכך יש חשיבות רבה לשיפור התנאים הסביבתיים של העובר ולא רק לגנים שמקבל העובר מהוריו. החוקרים גילו למשל שעוברים שחשו כי הוריהם מגיבים אל קיומם ברגישות ובתשומת לב נולדים עם תחושה שהעולם סביבם בטוח, מכיוון שכבר חוו זאת. הם פנויים אז לגדילה, לחקירה, ללמידה ולהתנסויות השונות הדרושות בשלבים ההתפתחותיים הבאים.
אם שחווה סטרס במהלך ההריון מעבירה לעובר הורמוני סטרס דרך השליה ואלו ישפיעו על מערכת העצבים של העובר ועל האופן שבו העובר יהיה מכוון וערני לאופני הישרדות שונים.

אם הילד יוולד לתוך תקופה רגועה עדיין יהיה ערני מעבר לצורך וזה יכול לבוא לידי ביטוי כהיפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז ולקות בוויסות חושי ורגשי. לדוגמא: חוקרים גילו כי ילדים שבזמן ההריון גדלו בסביבה במרכזים עירוניים בעלי תנועת מכוניות סואנת ופיח יפתחו אסטמה פי ארבע מילדים אחרים, גם אם לאחר הלידה משפחתם עברה לסביבת חיים אחרת.

הורים המקדישים זמן ליחסים עם העובר מגבירים אינטגרציה בחלקים השונים של מוחו, ומערכת העצבים ובכך מעצבים את אישיותו של הילד, בריאותו, והפוטנציאל שלו לשימוש של מערכות מנטליות גבוהות כגון מודעות עצמית. כמו כן אם האם זקוקה להתערבות רפואית במהלך הלידה אשר תפריד בינה לבין ילדה, הנזק בהתקשרות בין התינוק לאימו קטן יותר אם האם יצרה קשר עמוק עם העובר במהלך ההיריון. הניורוביולוגיה גילתה שהמוח בונה עצמו על פי ההתנסויות והאינטראקציות עם הסביבה.

חוויות אלו נצרבות במוח ויוצרות תבנית ייחודית של רשתות עצביות המבוססת על השילוב בין הגנטיקה לבין חוויות החיים. לפיכך אם ההורים יכולים לספק לעובר סביבת חיים משגשגת הם מקנים לילדם גישה למערכות ויסות מתקדמות יותר הקייימות במוח, למערכת התקשרות רגשית בטוחה ורגישה, ליכולת אמפתית, אינטואיטיבית ומוסרית, גמישות תגובה וויסות פחדים. על מנת שזה יקרה יש לכבד את השוני בין ההורים לילד. את השוני בין שני ההורים. לכבד את הטמפרמנט הייחודי של הילד שיכול להיות שונה מאד מההורים המטפלים או אחד מהם. אחד היתרונות לכך הוא ללדת ילד שמשתף פעולה עם הוריו ויש לו את התבונה הייחודית לו.

חשוב לציין כי בכל שלב של חיינו ישנה אפשרות לרפא את עצמנו ולהשפיע על התפתחות גנים מסוימים, התפתחות המוח ומערכת העצבים, גם אם חיינו התחילו תחת השפעה סביבתית שלילית. הקורס שאנו מציעים מאפשר לכם ההורים להתעניין בלידתכם ובהשפעת ילדותכם על ההורות. הקורס כולל לימוד ותרגול מיינדפולנס ומדיטציה להורדת רמת המתח. נלמד כיצד ליצור אווירה תומכת ואוהבת למשפחה בזמן ההרייון ומהם הדרכים להתקשרות עם העובר בשלבים השונים של התפתחותו בקול, מגע ואינטואיציה. נעסוק בתפקידו החשוב של האב כתומך במידת הרגישות של האם לעובר. נדבר על המעבר להורות ויצירת מערכת תמיכה המתאימה לכם בזמן ההיריון והלידה לוויסות המתח והחרדה. הקבוצה תהווה מערכת תומכת, עדינה ובטוחה לכם ההורים הרוצים להשקיע בתקופה החשובה ביותר להתפתחות ילדכם.

במאמר הזה תוכלו לקרוא את המסע האישי שלי ושל בן זוגי בתוך קורס חינוך טרום לידה ועל ההשפעות הנהדרות שלו עלינו ועל בתנו, אגתה. לחצו כאן ותגיעו למאמר שנכתב עבור ג’וינט אשלים.

תחומי התמחות

שמי מירב, אני תרפיסטית בהבעה ויצירה מוסמכת משרד הבריאות מאז שנת 2000. בעלת אישור ממשרד הבריאות.

הלימודים והעבודה המעשית היו מרתקים ומעשירים. התמחיתי בתרפיה בתנועה ובאומנות.

בלימודי קונסטלציה משפחתית עפ”י ברט הלינגר עם ישי גסטר. ולימודי תורות המזרח בשילוב פסיכולוגיה מערבית בבית הספר RIDHWAN, ארה”ב.