לגלות את הפוטנציאל הסמוי של ילדכם עוד לפני שנולד.

חשוב להבין שמגדלים בן אדם כבר מרגע ההתעברות, ולהבחין באיכויות הייחודיות שלו כדי להיות במערכת יחסים פתוחה ומקבלת מההתחלה. לכולנו חשוב להיות מוכרים להראות ע”י האחרים כאינדיבידואלים בעלי רגשות, מחשבות וצרכים ייחודיים לנו.

לכן, אפשר כעת ליצור פרופיל של אופיו של הילד שלכם, כדי שההתקשורת עמו תהיה פתוחה וטובה כבר מעכשיו. זה הבסיס של התקשורת ביניכם לכל החיים. כך תוכלו גם לעזור לילד שלכם להוציא החוצה את היכולות שלו, את הפוטנציאל שלו – זהו חינוך אמיתי – להוציא את הפוטנציאל של הילד שלכם החוצה.

בתקופת ההיריון אתם יכולים לגלות את הפוטנציאל הסמוי של ילדכם, לכבד פוטנציאל זה, ולאפשר לו להתפתח באופן אינדיבידואלי. להקשיב לסימנים שהוא נותן לנו, שהיום הם סמויים מן העין, אך בעתיד יהיו גלויים ומאפשרים לנו לדעת לאילו תנאים הילד שלנו זקוק כדי לחיות בהרמוניה.

תרגיל: צרי קשר עם הילד שלך כעת. מצאי מקום שבו את יושבת בשקט, התרכזי, תני לדימויים שעולים לך לגבי הילד שלך לעלות כעת. כל דימוי שקשור לפרופיל האישיותי של הילד שלך. כתבי על דף פרופיל גוף- נפש של ילדך, אילו אפיונים את מזהה לגביו. כתבי אילו קשיים יכולים להיות לו בחייו וכיצד את יכולה לעזור לו לחצות קשיים אלו? כיצד תגיבי?

כדאי לכתוב יומן במהלך ההיריון. לאסוף נתונים, לחיות ולראות את ההיריון גם ממרחק, להתבונן ללא הזדהות, ולבחון כיצד אפשר להעצים את הקשר עם הילד. לאסוף אינפורמציה על התזונה שלכם, תחומי עניין, רגשות, מחשבות, תחושות, פנטזיות, תוכניות, משיכה לאנשים, מקומות או פעולות מסוימות בחיים.

יש לזכור שאלו מאפיינים התחלתיים, ובעצם הפוטנציאל של האישיות של ילדכם יכול להמשיך ולהתפתח במשך החיים ותלוי בהתנסויות שלו בחיים, ההתנסויות הרגשיות והחברתיות.

בתהליך זה חשוב לשים לב לשלושה דברים:

1. שאנחנו לא מדגישים רק את הדמיון שלנו לילד – שאנחנו לא שמים על הילד שלנו תכונות שלנו או של מישהו אחר. מאחר וזה יגביל את מערכת היחסים שלנו איתו, כי הוא לא מובדל מאיתנו.
2. שאנחנו לא מדגישים רק את השוני של הילד שלנו – כי יכול להעצים את האידיאליזציה שלנו על הילד. שהוא סופר- ילד עם תכונות לא אנושיות.
3. שאנחנו לא מביטים על הילד שלנו בהכללה – אלא שמים לב לפרטים הקטנים שמאפיינים את הילד שלנו, אלו שדומים לנו ואלו ששונים מאיתנו.

כאשר האם חיה את ההיריון שלה כתהליך של התפתחות אישית, הומנית ורוחנית יש לה את היכולת להיות אובייקטיבית בהתבוננות על הילד שבבטן ולראות את הקשר ביניהם כקשר תלותי זה בזה.

מה שקורה לאם קורה גם לעובר וההפך. המצב האופטימלי הינו כשהאם והילד נמצאים בקשר סימביוטי ובאותה מידה בזולתיות. כלומר ביכולת לראות שהשני הוא אינדיבידואל עם תוכנית חיים נפרדת ושונה המאפשרת לדבר עם הילד שבבטן, ולהבחין במסרים שלו.

לאחר שהתינוק נולד ניתן להמשיך ולצפות במאפיינים של האישיות המפתחת שלו ע”י שפת גופו, האופן שבו פניו מגיבים אל העולם במשך היומיום. אם הכרנו כבר את המאפיינים של הילד שלנו בבטן קל יהיה לנו להבחין בהתפתחותם מחוץ לבטן.

כאשר הילד יהפוך להיות יותר ויותר אוטונומי האופן שבו הוא מגיב ומתקשר עם העולם יהפוך להיות יותר ברור. מה הוא אוהב ומה לא, למה הוא נמשך וממה הוא נדחה.

כל בן אדם מאפשר שיכירו אותו לעומק בסביבה אוהבת ומכבדת אינטימיות. אם נקשיב בתשומת לב לילד שלנו, נוכל בכל רגע נתון לאסוף נתונים על עולמו הפנימי, הצרכים שלו, והנטיות שלו בחיים. כך נוכל לתמוך בייעוד של הילד שלנו בחייו העתידיים.

זה גם יתמוך בנו לא לשים על הילד שלנו את הייעוד שלנו בטעות. ולאפשר לו התנסויות וערוצים מתאימים להתפתחות בכיוון של הייעוד האישי שלו.

ישנו פתגם איטלקי ידוע שאומר “כל ילד מגיע לעולם עם הסל שלו”. כלומר כל ילד מביא עמו דבר מה חדש וחשוב עבורו ועבור הוריו, משפחתו והחברה כולה. אך אנו נוטים לשכוח את זה כהורים בוגרים.

חשוב לנו לזכור לדבר אל הילדים שלנו עם הלב במקום מתוך האינטלקט. בדיוק כמו שנאמר בנסיך הקטן “רק בלב אנחנו רואים נכון. הדברים החשובים סמויים מן העין”. כך נוכל להתקרב לילדים שלנו כבר בתקופת ההיריון ולהפוך להיות נקודת משען חשובה בקשר של הילד איתנו.

להתייחס לילד כמו סובייקט במקום אובייקט. סובייקט עם צרכים משלו, מתנה של החיים במקום עוד ילד כמו של כולם. וכשהילד נחווה כאורח יקר בחיינו, שעלינו לגלות ולהסתקרן מיהו הוא הופך גם למורה ומדריך שלנו. וכשאנו שוכחים את זה או מתעלמים מזה אנו בעצם מתעלמים מעצמנו.

הילד שלנו מגיע ומגביר בנו את הצורך לחקור, לשנות, לגדול, לצמוח, לגלות, בדיוק כמו שמורה אמיתי גורם לנו להרגיש.

שבו עם עצמכם כעת וענו על השאלות הבאות:

אילו מאפיינים הוריים יש לך ולבן הזוג?

אילו מאפיינים אישיים אספת על ילדכם?

האם ישנם מאפיינים חדשים שמופיעים בכם עם הופעת הילד בחייכם?

באיזה אופן תחפשו להיות קרובים אל הילד שלכם במשך ההיריון כדי לתמוך בצמיחה שלו?

האם אתם מודעים לכך שכאשר תתמכו בייעוד של הילד שלכם אתם תומכים בייעוד שלכם ושל החברה כולה?

האם אתם מודעים לאיזו עזרה או תמיכה אתם זקוקים בחייכם כדי שתוכלו לתמוך בילד שלכם?

האם אתם ערים לתחושת הסיפוק שתעלה בכם כאשר תתמכו בייעוד של ילדכם?

מה עולה בך כעת כשאת מדמיינת את הילד שלך?

על אילו משאבים אתם יכולים כעת להסתמך תודות לקיומו של ילדכם?

למי דומים חייו של הילד שלכם?

באיזה אופן יכול הילד שלכם להשתלב בחייכם כיום?

אילו מהפעולות שלכם כיום אתם מייחסים כמושפעים מהילד שלכם?

בתמציתיות, אילו יתרונות נוספו בחייכם כתוצאה מהגעת ילדכם לעולם?

מה מהרשימה קיים יותר ומה פחות ומה הקשר בין כל המאפיינים הללו?

באיזה אופן אתם חשים את המאפיינים הללו בתוככם? פיזית, מנטאלית ורגשית?

אילו יתרונות יביאו מאפיינים אלו לחייכם?

למפגשים קבוצתיים ואישיים ל”הורות מתחילה לפני הלידה” צרו עמי קשר ב – 054-5908590