טיפול רגשי לבני נוער

טיפול רגשי לבני נוער מהווה גלגלי עזר להורים רבים אשר מלאכת ההורות מאתגרת אותם והם זקוקים לעזרה בשלב כה רגיש. בגיל ההתבגרות הנער והנערה זקוקים לחוש מוגנים על ידי הורים שיכולים להכיל, להיות ברורים ואסרטיביים בפני הסערות הרגשיות המלוות גיל מרתק זה.

בגיל ההתבגרות זקוקים לגבולות ברורים. הגוף הפיזי משתנה כל כך ומערער את תחושת הערך העצמי של מתבגרים רבים. הילד עובר שלב נוסף של ספרציה-אינדיווידואציה, אשר מטלטל את המערך המשפחתי כולו.

הנער והנערה שואלים שאלות, מלאים בתהיות, עושים טעויות ומחפשים תשובות.

הנה כמה מהסיבות להגיע לטיפול רגשי לילדים ובני נוער:

אני רוצה שלמתבגר שלי תהיה מוטיבציה ללמוד ולעשות עם עצמו משהו.
אני רוצה שהבת שלי תקבל החלטות מבלי לבקש חיזוקים.
אני רוצה שלי ולבעלי יהיה יותר בטחון ומיקוד באופן שאנו מחנכים את ילדינו.
אנחנו רוצים שיהיו יחסים טובים וכבוד בין הילדים שלנו.
אני רוצה להיות הורה שמגיב באופן מודע ולא אוטומטי.
אני רוצה להיות יותר פתוחה ובהרמוניה ביחסים שלי עם ילדי.
אני רוצה להרגיש בטוחה יותר לאחר הגרושים בגידול של ילדי לבדי.
אני רוצה להיות יותר נוכח מול ההתנהגות של ילדי.
אני רוצה להעביר את הימים מבלי שנעלה על העצבים אחד של השני.
אני רוצה להבין כיצד אנחנו ההורים משפיעים על ההתנהגות של הילדים.
אני רוצה לבטוח באינסטינקטים שלי בגידול ילדי.
אני רוצה להפסיק לנדנד לילדים שלי להכין שיעורי בית.
אני רוצה לעזור לילד שלי לבנות ביטחון עצמי וסובלנות.
אני רוצה שבעלי ואני נפסיק להתרגז על בננו כל הזמן ושהיחסים ביננו ישתפרו.
אני רוצה להפסיק לפחד מהעתיד של ילדי.
אני רוצה להיות יותר חיובית ולהנות עם המשפחה שלי.
אני רוצה רוצה לדעת מה לעשות כשהמתבגרת שלי מסתגרת בחדר שלה.
אני רוצה לרפא את הפצעים הרגשיים שלי כדי שאהיה הורה סבלני יותר לילדי.
אני רוצה שבעלי ואני נפעל יחד בחינוך ילדינו.
אני רוצה שקט, אהבה והרמוניה.
אני רוצה לקבל את עצמי ואת ילדי עם אהבה ללא תנאי.


בשלב כה חשוב ומאתגר טיפול רגשי המשלב פיתוח מודעות עצמית וגופנית יכול להוות קרש קפיצה לפוטנציאל הגלום בהם. כמו כן מרחב נטרלי, "סודי", מההורים נותן לנער ולנערה מקום לשאול שאלות, ולהביע פחדים וסודות.

עצם היות הטיפול מקום פרטי, הרחק מאוזניהם ועיניהם של ההורים עוזר למתבגר להיפרד מהוריו באופן בריא ומאוזן וליצור תחושת אני, ייחודית אשר תלווה את המתבגר בהמשך חייו.

גיל ההתבגרות בתרבויות שונות כולל טקסים מיוחדים בהם מורחקים המתבגרים מבית הוריהם בדיוק מסיבות פסיכולוגיות אלו. למרחב הטיפולי בחיינו המערביים ישנה אפשרות להכיל את עולמו הכאוטי של המתבגר, לדבר על ולשנות את ההתנהגויות המתריסות באופן עקיף, לא חודרני המאפשר דו-שיח בוגר, קירבה ונפרדות באותה העת.

מהי התבגרות?

זאת שאלה מעניינת שנוגעת בכולנו לא חשוב בני כמה אנחנו. פעמים רבות הילדים שלנו "דורשים" מאיתנו להתבגר, ומבטאים זאת דרך התנהגות שדורשת מאיתנו לגייס יכולות חדשות, איכויות בנו שלא ידענו שיש לנו, כוחות, אמון וסבלנות. כהורים לבני נוער, ניתנת גם לנו ההורים הזדמנות נוספת לשאול שאלות, לבדוק את היכולות שלנו והיכן אנו זקוקים לעזרה ממקור חיצוני.

חשוב להיות הגונים ואמיתיים עם עצמנו, הילדים בגיל ההתבגרות יעריכו מאד את האמת וחשוב להראות שגם אנחנו בני אדם עם כוחות ועם חולשות. וכשצריך עזרה של מטפל רגשי, אין זו בושה אלא החלטה אמיצה.

טיפול רגשי בבני נוער עוזר להם לפתח את האינטואיציה ואת העולם הרגשי כך שהחלטותיהם יהיו שקולות יותר. טיפול רגשי עוזר לאזן את חלקי המוח השונים ולפתח את המוח העליון, הלוקח בחשבון את האחר. טיפול רגשי מפתח אמפתיה לעצמם ולאחרים.

מודעות עצמית לרגשות ולהתנהגות החברתית בתקופת ההתבגרות מועילה מאד לכל נער ונערה.

כמה עובדות חשובות על המוח בגיל ההתבגרות:

  1. כמות דופמין גדולה אשר משפיעה על תחושת קבלת גמול חיובי מפעולות שאעשה. כלומר יש קושי לראות את הסיכונים ואת החסרונות בפעולה שאני בוחר לעשות, כמו שתיית אלכוהול, נהיגה מהירה, התנהגות לא הולמת מול חברי הכיתה. מדענים גילו שרמת הדופמין עולה ככל שהנער או הנערה עסוקים בפעילות מורכבת, מרגשת, נמרצת ומעוררת.
  2. אימפולסיביות, ללא חשיבה ותכנון מוקדם. כמו לחיות עם הרגל על הגז ללא הפסקה.
  3. רגישות להתמכרויות. גם פה משתחרר דופמין שגורם לתחושה טובה. כמו כן למזון לא בריא או לסמים, לעישון, לכל דבר שלרגע מעלה לנו את רמת הדופמין במוח.
  4. היפר – רציונאליות. הקושי לראות את התמונה כולה. רואים רק את מה שקרוב, את העובדות הקרובות להם ולא את התוצאות של פעולה מסויימת ואת ההשפעה שלה על אנשים אחרים. כמו למשל ב"רולטה רוסית"….
  5. בני נוער יכולים לראות או לחוש את הסיכונים אך יעדיפו לראות את היתרונות שיקבלו מהפעולה, את מה טוב ייצא מזה ולא מה רע. וזה מתעצם כאשר יש השפעה חברתית, כאשר החברים שלי מסתכלים עלי עושה פעולה כלשהי שעלולה לסכן אותי.
  6. ההשפעה החברתית ממש משפיעה על החלטות קוגניטיביות של הנער או הנערה.
  7. קושי בלהקשיב לאינטואיציה, לתחושות הבטן אלא להיות מובלים ע"י שחרור הדופאמין הרגעי.
  8. ללץ חברתי יש גורם מכריע בהתנהגות לא אחראית. בני נוער מדווחים כי פעולות רבות לא היו נעשות לולא חבריהם היו לידם, כמו נהיגה מסוכנת, קפיצה מגובה רב ועוד…זו לא התנהגות אימפולסיבית, אלא חיבור בין תחושת קבלת גמול, היפר רציונאליזציה, וקושי בראיית התמונה כולה.
  9. חוסר בגרות של מרכז המוח, האונה המצחית.

מה בני נוער מחפשים בעצם כשהם מתנהגים ככה?

  1. את האומץ והיכולת לנוע אט אט הרחק מהבית, להכין אותם לעזיבה ולעצמאות. מבחינה גנטית, חשוב שבני נוער ינועו אל חייהם ולא ישארו בבית, במשפחה ובכך יש סכנה לגילוי עריות.
  2. כולם מרוויחים מכך שבני הנוער דוחפים את כולם כדי למצוא את העצמאות שלהם. בני נוער חייבים לקחת סיכונים כדי להתמודד עם העולם שבחוץ שלעיתים יכול להיות מאד מאתגר.
  • מתבגרת עצובה

איך להתקרב למתבגרת שלי?

ינואר 2nd, 2016|0 Comments

להבדיל בין רגש להגנה. כבר אי אפשר לחבק אותם כמו בגיל ארבע. וגם לא להרגיע אותם כמו בגיל שבע. הם גדולים, הם חזקים, הם עצמאיים, הם יכולים לצאת מהבית וגם לטרוק אחריהם את הדלת. הם [...]

  • זוג מתנשק

כיצד ההורים משפיעים על חיי האהבה שלנו?

נובמבר 19th, 2015|0 Comments

בשבועות האחרונים, אני לוקחת חלק במעגל בנות בתיכון "מרום" בו אני עובדת, המונחה ע"י נשים ממרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. אני מברכת על היוזמה והאפשרות שניתנת כיום לנשים בגיל כה צעיר ללמוד ולדבר על מיניות, [...]