טיפול רגשי באומנויות לילדים

מתי מומלץ לקחת ילד לטיפול רגשי?

כאשר אתם רוצים ש….(לפניכם אוסף סיבות של הורים שהביאו את ילדם לטיפול רגשי בהבעה ויצירה)
שהילד ידע לעמוד על שלו, לשפר לו את הביטחון העצמי, להעצים ולחזק אותה, לטפל בבעיות שעולות בבית, כי יש כעס, תסכול ורגישות יתר, חל שינוי לאחר שהאחות נולדה, יש בעיה בוויסות הרגשי, יש תסכולים, רגיש בבית ובוכה בקלות, מפרש לא נכון סיטואציות, מרצה ומוותר בקלות, מקנא באחיו הגדול, יש התקפי זעם בבית או בבית הספר, הוא אמר שהוא רוצה למות, הוא לא יודע להתנהג, היא בקושי אוכלת, מכסח את האחות, היחסים שלו עם האם התערערו, דימוי עצמי נמוך, היא פרפקציוניסטית, מאובחן כהפרעת קשב וריכוז, פער בין הגיל לרגש, הוא מתנהג כמו מבוגר טרם גילו, מעלה שאלות בנוגע למוות, יש לו פחדים וחרדות, הוא עדיין מרטיב בלילות, סובלת מליקויי למידה, ביישנית מאד, האחים כל הזמן רבים, אנחנו מתגרשים ודואגים איך הוא יקבל את זה, היא מתנהגת כמו ילדה קטנה, אני לא מבינה מה הוא רוצה, הוא לא מצליח להביע את הרגשות שלו, אנחנו רוצים שיהיה לו טוב, קשה לו בגן, המעבר לכיתה א' מפחיד אותה, אנחנו לא יודעים אם להשאיר אותו עוד שנה בגן, אני רוצה שהוא יסביר את עצמו טוב יותר לחברים, יש לו עצירויות נוראיות, הוא עדיין מרטיב בלילה, היא מפחדת מכלבים ומחושך, אני לא מצליחה להגיע אליו, יש לי הרגשה שמשהו עובר עליה…..

מהו טיפול רגשי לילדים?

בטיפול רגשי ישנו מפגש בין הילד למטפל, שמטרתו ליצור שינוי ברגשות, במחשבות ובהתנהגות של הילד.
בתרפיה בהבעה ויצירה המטפל משתמש בדרכים "עוקפות מלל" כגון משחק, יצירה, תנועה, דרמה ומוזיקה.
בטיפול מתפתח קשר עם המטפל ונוצר אמון שמאפשר לילד לבטא את תחושותיו ורגשותיו בחופשיות. התהליך הטיפולי הוא על פי רוב ממושך ויש לקחת בחשבון מחויבות של לפחות שנה. התהליך מלווה במפגשים של ההורים עם המטפל, על מנת לקבל הדרכת הורים התואמת את הנושאים שעולים בטיפול עצמו, ולעזור לשינוי גם בבית. המטפל מתווך להורים את עולמו הפנימי של הילד ולמה הוא זקוק מהם. בגילאי 3-6 אני ממליצה על טיפול דיאדי. הטיפול הדיאדי אם-ילד, אב-ילד עם אותו מטפל, הינו טיפול דינמי קצר יחסית והשפעתו עצומה בהפרעות התפתחותיות וביחסי הילד עם הוריו. השינויים נראים לעין ההורה בזמן אמת, והמטפל מבין מהם דפוסי ההתנהגות של הילד עם הוריו ויכול לשקול דרכים יעילות לגיוס ההורים בעזרה לילדם. הילד אז יכול להמשיך את התפתחותו הטבעית ואילו ההורה גם מקבל עזרה וגם נותן עזרה.
בעזרת המטפל ההורים לומדים להבין כיצד הם פועלים כהורים ומשנים את דפוסי ההורות שלהם. כמו כן ההדרכה המשותפת לאב ולאם פותחת אפשרות של דו שיח בין ההורים ומחזקת את הזוגיות עצמה. מעורבות הורים בטיפול בילד חשובה מאד להצלחה.

אמא וילדה מציירות יחד

אמא וילדה מציירות יחד

לדוגמא: נושא העצמאות. דרך משחק משותף ניתן לבחון עד כמה האמא מאפשרת או ממריצה את הילד ללמוד להכיר בכישוריו ומגבלותיו וכיצד היא מונעת ממנו התנסות ולמידה בגלל חרדות שלה מהילדות. הגבלה, כגון הגנת יתר, מונעת מהילד להתנסות, להבין ולשלוט בעצמו על גופו וסביבתו ופוגעת בדימוי העצמי. אמא זו תלמד בקצב שלה לסמוך על ילדה והפעילות בחדר תשמש כר אימונים בטוח. טיפול דיאדי משפר את מערכת היחסים בין בני המשפחה ומלמד את ההורים רבות על הורות. אני ממליצה על טיפול דיאדי כמקדם ריפוי מהיר וחיובי.

איך מתחילים טיפול?

בפגישת הכרות עם ההורים ומילוי שאלון, המטפל מקבל אינפורמציה בכדי להבין האם המקרה דורש התערבות פסיכיאטרית, נוירולוגית, האם הילד זקוק לטיפול רגשי ואם כן, מדוע, מהם ההדגשים של הטיפול, ומהן המטרות. האם מומלץ טיפול אינדhבידואלי, טיפול דיאדי, או טיפול קבוצתי לשיפור מיומנויות חברתיות. לאחר מכן מגיעים ההורים לפגישת אינטייק בה אנו מכירים, ומתאמים ציפיות. המפגש הבא יהיה עם הילד/ה. כשהילד צעיר מאד אחד ההורים מוזמן להיכנס עמו לחדר לטיפול דיאדי, אם-ילד, אב-ילד. במפגש דיאדי המטפל מאפשר למידה של התערבויות חדשות ויצירתיות ביחסים בין הילד להורה, סגנונות משחק המתאימים לגיל ההתפתחותי ומאפשרים המשך צמיחה רגשית בריאה לילד.

מה עושים בטיפול רגשי באומנויות?

החדר אליו נכנס הילד/ה מלא בכל טוב. צבעים, בובות, כלי מוזיקה, חפצים שונים המוכרים גם מהג'ימבורי ומגני הילדים. המפגש מתחיל בשיחה התואמת את גיל הילד/ה. מתוך השיחה ישנן כמה אפשרויות. שנושא השיחה יהווה כיוון להמשך הטיפול ואני אכוון את הילד מה לעשות. שהילד בעצמו יבחר לעשות משהו בחדר ואני אקשר את פעולותיו, תנועותיו אל השיחה או לחיי היומיום שלו. ובעיקר שהקשר שנוצר ביננו יהווה כר להתפתחות, התבגרות והעצמה רגשית.

דגש רב ניתן לעולם הרגשי של הילד אותו הוא מבטא, מכחיש או מגן בכדי לא להיפגע. בעזרת האביזרים השונים, השימוש באומנות פלסטית או תנועה, הילד לומד שליטה על הגוף וחלקיו, מודעות לעצמו ולגופו, מוטיביציה להתנועע בחדר, משחקי דמיון כסימבוליקה לקשר עם המטפל ועם הסביבה, אמון בסיסי ליצירת מרחב משחק, סיפוק מסגרת בטוחה, אוטונומיה וגבולות, יצירת יוזמה לעבודה עצמאית ומשותפת. וכל זאת משמש לאיבחון התנהגויות וגם בפשטות לחוויה מהנה מהמשחק עצמו. בחדר הטיפול אנו יוצרים את התנאים לכך שהילד ירגיש בטוח דיו לחלום, להחלים וללחום על האני האותנטי שלו.

נער מצייר בטיפול באומנות

טיפול באומנויות לילדים ולנוער מאפשר לימוד של מגוון דרכי קומוניקציה אלטרנטיביים ומעשיר את הילד עם מגוון יכולות. הגוף מהווה כלי לביטוי דרכו נוצר קשר ואפיק לקליטה ותקשורת. לכל אחד יש צירופי תנועה אישיים המשקפים את מבנה האישיות שלו, רגשותיו ודרכיו לחיות בעולם. דפוסי תנועה אלו הינם בסיס חשוב לאיתור מוקדי קושי רגשיים המובעים גם באופן המשחק הסמבולי, התנועה הסמבולית, הציור הסמבולי, בחומרי אמנות שונים והקשר שנוצר עם המטפל.

ילד מביע את עצמו בתרפיה באומנות

המטרות הכלליות של טיפול זה הינן רבות, וביניהן: חיזוק הדימוי העצמי ודימוי הגוף והעלאת הביטחון העצמי של הילד. חיזוק כוחות ה"אני" לשם הערכה עצמית חיובית. הגברת המוטיבציה והעצמאות האישית. מתן ביטוי לרגשות, קונפליקטים ופורקן. חופש בקבלת החלטות להתנסות ובחינת רעיונות. עבודה עם פנטזיה – דמיון והלא מודע. מודעות עצמית. מיקוד ומרכוז הילד בעצמו. פיתוח יצירתיות וספונטניות להתמודדות עם קשיים. מתן אפשרויות ללימוד מודלים התנהגותיים חלופיים. פיתוח תקשורת בין-אישית. שיתוף פעולה. הבנת השפעת האחרים על העצמי. אמפתיה לעצמי ולאחר. יכולת עיבוד וביטוי סובלימטי יותר של רגשות קשים. התמודדות עם משימות התפתחותיות, לימודיות וחברתיות ויצירת הנאה משותפת בכל פגישה.

תפקיד התרפיסט להיות רגיש לפוטנציאל הביטוי העצמי של הילד ודרך גופו כמודל, לתמוך, לכוון, לשקף, לקלוט ולהשתתף בתנועה המשמעותית המבוטאת על ידי העצמי האמיתי של הילד, כמאין זרז לשינויים, ונתינת הזדמנויות להתפתחות ספונטנית של הילד. המטפל מחוייב לחיפוש, חקירה, התבטאות ותמיכה בעצמי האותנטי של הילד כבסיס להמשך חייו כבוגר.

ומה חשוב לזכור גם כשלוקחים את הילד/ה לטיפול?

את התכונות החזקות של ילדכם:
או כמו שציינו הורים רבים בפגישות שלנו הילד שלנו הוא: …..ילד נשמה, לב רחב, חיובי, ילד מאד חברותי, פועל מהלב, אוהב, רגיש, שמח, מדהים, ילד שובה לב, סקרן, חכם, מאד רגיש, מרבה לארח ולהתארח, אהוב מאד.
זכרו שגם אם כרגע אתם מרגישים חסרי אונים והילד נמצא בתקופה קשה, זה זמני, וזה רק חלק מכל התמונה. טיפול רגשי הינו כלי חשוב מאד התומך בכם ונותן לכם כלים לתמוך בילדיכם כשהים סוער.
באופטימיות ואהבה,
מירב.


בטיפול רגשי בהבעה ויצירה יש לילד אפשרות לא רק לדבר על הדברים אלא להתנסות בפועל בזמן אמת באפשרויות חדשות של פעולה. במקרים של שעמום קרוב לוודאי שלילד יש קושי עם התמדה. המבוגר נלחץ מהמילים שעמום ומנסה מהר מאד להציע לילד אפשרויות אחרות. אני ממליצה בחום לקחת את הדבר שהילד עושה ברגע שאמר את המילים "משעמם לי" ולראות כיצד אפשר לחזור על זה שוב ושוב עם שימת דגש על הפרטים הקטנים ביותר, התנועה, התחושה, הקול, המגע, הטעם. קל מאד להחזיר את הילדים לסקרנות ולהתלהבות מהדברים הקטנים ביותר. ככה הם היו בגיל צעיר מאד אם אתם עדיין זוכרים. אך החיים המהירים שסביבם והמבוגרים שמתרוצצים להספיק כל כך הרבה דברים מוציאים את הילד מהריכוז והעניין בדברים הקטנים ביותר.

טיפול רגשי הינו אכן המקום לעבודה סימבולית על מנת להבין ולרפא קשיים. אך גם אתם ההורים יכולים ביוזמתכם לקחת בובות או מכוניות או כל צעצוע שהילד מתחבר אליו ולהמחיז אירוע שקרה בבית, בגן או בבית הספר בכדי להבין מה עובר במחשבותיו וברגשותיו של ילדיכם. הרעיון הוא לאפשר לילד ל"שחק" את הקושי על דמות אחרת, שהיא לא הוא וכמו כן למצוא דרכה פתרונות חדשים.