טיפול בקונסטלציה משפחתית

בשנה האחרונה נסעתי הרבה בכבישי הארץ ללמד קונסטלציה משפחתית במקומות רחוקים, הגעתי עד לבאר שבע ללמד קבוצה מקסימה של נשים אמיצות. הנסיעה ברכב הזכירה לי העמדה משפחתית.

שמתי לב תוך כדי הנהיגה לאינטליגנציה המרחבית שלי. גופי המתרחב עד לגבולות הרכב וכיצד אני יכולה לדעת מתי אני קרובה מדי למכונית אחרת, האם כדאי לי יותר לסובב את ההגה ימינה או שמאלה.

גם ללא מראות, ניתן לחוש האם יש תנועה דלילה או סואנת מאחורי ומצדדי. והגוף שפונה קדימה אל החלון הקדמי, אל היעד. כמו בהעמדה, התבונה המרחבית של הנציגים מתבטאת בכל כך הרבה דרכים: מילוליות, אינטואיטיביות, תחושתיות, רגשיות.

אלו אחד המרחבים המרגשים עבורי להתבוננות. העמדת נציגים או ייצוגים עבור המונחה, עבור עולמו הפנימי או החיצוני. ולאחר ההעמדה לאפשר לאינטליגנציה המרחבית של היחיד בתוך המערכת למצוא את המקום ההרמוני ביותר עבורו.

ההתרגשות לחזות בידע ישיר של כל נציג וכיצד הוא מתחבר לידע המרחבי של המערכת כולה. אינטליגנציה אנושית אינדיבידואלית רוקדת יחד עם האינטיליגנציה של המערכת המשפחתית, החיים, המתים, מרחב אחד, עם גבול וללא גבולות ואני, המנחה שלומדת לבקר במערכת ולראות אותה מבחוץ, מזוויות שונות. לחוש עצמי אחת מהמערכת וגם נפרדת ממנה.

וכמו ברכב שבו אני נוסעת ומנסה כל הזמן לשמור על איזון למרות מה שקורה סביבי, למרות הנהג שצפר, וזה שעקף, החום שבחוץ והפקקים כך המערכת המשפחתית מחפשת איזון בכל מיני דרכים, מודעות ולא מודעות להגיע להומאוסתזיס להרמוניה– למרות הרעב, המלחמה, ההפלה, הדיכאון, המוות בטרם עת, כולם כמהים לאיזון פנימי של כל חלק במערכת, למרות למרות כל מה שקרה בסביבה. עד כדי שהם מוכנים לוותר על הייחודיות שלהם, על החלומות שלהם, התעוזה האישית שלהם.

כשמדברים הישרדות לרוב האיזון מושג ע”י קביים. כל אחד במערכת מנסה באופן זה או אחר לעשות את הטוב ביותר כדי לשמור על האיזון. והטוב ביותר הזה יכול גם להראות כ:. להפסיק להרגיש, להאשים את האחר, להפוך מקורבן לתוקף, לא להתחתן אף פעם, להפסיד את הכסף שהרווחתי או להתעשר על חשבון אחרים, להפיל שוב ושוב, למות לפני ההורים, או לברוח רחוק. הוא יכול להראות גם כהתמרדות והגשמת חלומות עבור מישהו שלא העז. מה שלא יהיה, לרוב נהיה מעורבבים עם כוחות גדולים ועוצמתיים ולא מודעים שזורמים במערכת שלנו.

המערכת מגיעה לקונסטלציה משפחתית כשאחד מחבריה מתעורר. לעיתים זה יהיה מי במערכת שסוחב הרבה מהקשייםשלה. כשהכאב עמוק וחודר מדי, כשהשאלות בוערות כל כך, כשכבר אי אפשר ככה להמשיך, כי ההורים שלחו אותי או בן הזוג כי הם לא יכולים ללכת בעצמם, כי לילד יש בעיות ומעורר את הוריו לעבר ריפוי. וכשמתקשרים אלי ומבקשים להגיע לקונסטלציה משפחתית אני מרגישה את האופטימיות והיופי שאחד מהמערכת התעורר ומגיע לרפא דרכו גם אחרים במערכת שלמה.

כי כל אחד מהמערכת הוא כמו כל המערכת.

האינטליגנציה המרחבית פותחת את תבונתה והתנועות שמתרחשות במרחב משפיעות על כל נציג. אמא ואבא מסתובבים לאחור, הנציג של הילד מצליח לנשום עמוק יותר. זוג ההורים מביטים זה אל זה, והילד יכול להביט אל העתיד שלו. סבא מתקרב אל אהובה נשכחת בעיר הולדתו שנפטרה טרם עת ואגרופיה הקפוצים של הנכדה מרפים. תוקף מביט בעיניו של קורבן ושלושה דורות קדימה חשים את הסרעפת משתחררת ואהבה עצומה.

בטיפול רגשי דרך קונסטלציה משפחתית, המסע לעבר פתרון הוא החיפוש אחר מרחב מווסת. טראומות רבות קרו לאורך השנים למערכות משפחתיות רבות, ומה שמאפשר במרחב של המונחה ובמתנה שהוא מאפשר למערכת המשפחתית שלו להיחשף לאפשרות של חסינות, גמישות, וויסות, ריפוי אל מול הטרגדיה. כעת אפשר להתאבל, להרגיש, לחוש, לכאוב, לקחת אחריות. כעת בתוך הקונסטלציה אפשר לומר את מה שאף פעם לא אמרו. לספר את מה שלא סופר. להביט בעיניים שאף פעם לא ראו.

נדמה שאת או אתה מגיעים לרפא את עצמכם, אך כשאתם מגיעים לקונסטלציה המשפחתית דעו שאתם מרפאים דורות רבים דרככם. כפי שנאמר “נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא”.

כן, אחד הדברים המרכזיים שלמדתי בקונסטלציה המשפחתית היא ערכם של חיי בני אדם. ולא משנה אם שרדו או פשעו, תקפו או נשכחו, אהבו או שנאו. במרחב הזה אין יותר שפיטה. חייו של כל אדם אינם לשווא. גם אם השושלת לא המשיכה אחריו. נוכחותו משמעותית במערכת הגדולה של משפחתו, של שבט בני האדם, של היקום כולו כפי שאנו תופסים אותו במודעות המוגבלת ובמודעות האינסופית.

למפגש קונסטלציה, סדנה או קורס צרו קשר איתי

מירב שרייבר 054-5908590