הדרכת הורים למתבגרים

כשבקשו מכמה אנשים להעלות אסוציאציות לגבי גיל ההתבגרות עלו המילים הבאות: פראי, יוצא משליטה, משוגע, מבולבל, מנותק, מחפש, מפוחד, אבוד, לבד, מבוהל, מבולגן ואתם יכולים להמשיך את הרשימה שלכם.

קחו כמה רגעים להיזכר בתקופת הנעורים שלכם, מה תהיה התחושה שלכם מתקופה זו? מי היו אז האנשים המשמעותיים בחייכם? מה עזר לכם לעבור את התקופה? מה הקשה עליכם? האם הייתם מעורבים בדבר מה שכיום אינכם מאמינים שעשיתם אותו? האם בעקבות הזכרונות שלכם כל מה שאתם רוצים זה שהתקופה הזאת של ילדיכם פשוט תעבור?

כיום בעקבות מחקרים חדשים במדעי המוח יודעים שתקופת גיל ההתבגרות איננה רק תקופה של מעבר מחוסר בגרות לבגרות אלא שמתרחשים במוחנו בתוקפה זו שינויים חשובים מאד שיאשפרו לנו בעתיד יכולות חשובות לאדם ולחברה כולה. אם נבין את היכולות המתפרצות הללו של המתבגר שלי בבית אוכל לתמוך בשגשוג היכולות המתפרצים שלו.

אם נלך אחורה בזמן נבין שאילו בני הנוער לא היו מונעים לעזוב את הבית הם היו נשארים בשבטים וגורמים לנזקים גנטים תוך כדי זוגיות בתוך השבט או המשפחה עצמה. כלומר ישנו גורם ביולוגי הדוחף אותנו לזוז מהבית, מהבטוח, ולחקור מקומות רחוקים וחדשים בגיל הזה. וכן, תוך כדי התרחקות בני הנוער לוקחים גם סיכונים. עד כמה שקשה לנו ההורים עם כך, התרחקות מהבית ויציאה מהקן כוללת גם התמודדות עם הסיכונים שם בחוץ. היכולת לנועזות ולחדשנות היא זאת שיכולה לקחת את המתבגר שלנו אל השלב הבא בחייו, ואת החברה שלנו צעד קדימה.

כדי לעמוד בסיכונים שמחוץ לבית בני הנוער מחפשים את חברת עצמם כדי לא להיות לבד. הדגש החברתי החזק בגיל הזה, וההשפעה החברתית, כל אלו נחוצים כדי להרגיש בטוח מספיק לעזוב את המרחב של ההורים המוכר ולצאת לחקור את העולם.

השינויים הפיזיים, הורמונאליים ורגשיים משפיעים על האופן המורכב והמיוחד בו המתבגרים רואים את עצמם ואת העולם. כל השינויים הללו משפיעים על המתבגר שיכול לחוש לעיתים שזה פשוט "יותר מדי", ומבחוץ זה יראה לנו כמו התנתקות או יציאה משליטה. זו בהחלט תקופה מאתגרת גם למתבגרים וגם לנו ההורים. ככל שנתמוך במוחו של המתבגר לעבר אינטגרציה כך יוקל להם ולנו.

מוחו של המתבגר זקוק לרגושים, לאדרנלין, מחפש למה להתמכר, מחליט החלטות מסכנות חיים, אימפולסיבי, מסתכן, מתבסס על תשומת לב החברים יותר מאשר על אחריות אישית, במקום לראות את התמונה הגדולה מחפש את הסיפוק הרגעי. ותרגול מיינדפולנס יכול לעזור למתבגר לעשות אינטגרציה בחלקים השונים של מוחו ולהרגיע ולווסת את רגשותיו הסוערים.

אפשר לקחת את המתבגר לספורט אתגרי במקום שינהג מהר ויסכן את חייו, ואפשר להסביר למתבגרת המעשנת כיצד חברות הסיגריות עושות שטיפת מוח כדי להרוויח כסף מבני אדם, אפשר להעזר במתבגר למצוא פתרונות "מחוץ לקופסא" לכל אתגר שעולה ובכך לנצל את היכולות היצירתיים והאבסטראקטים של הגיל הזה. אפשר להקשיב למתבגר ללא שפיטה וליצור איתו יחסים של אמון. לחפש את הדרך ליצור קשר, לקבל את השינויים תוך הבנה וראיית היופי בהם, למצוא יחד עם המתבגר את דרך האמצע, להבין אותו עם אמפתיה וכבוד וליצור אינטגרציה בין הדור שלנו לדור של המתבגרים. לתת כבוד עם גבולות, להיות שם עבורם מבלי להתעלם ולהעלם.

זוהי תקופה של "גיזום" בנוירונים של המוח. גיזום של כל מה שאיננו משתמשים בו ולכן זו תקופה עם שינויים במצבי הרוח ומחשבות לא מציאותיות. תקופה של פגיעות ורגישות ואם נוסף לכך המתבגר נתון למתח וחרדה, הפגיעות מתעצמת. ויחד עם ההשפעה החזקה של חברת בני הנוער סביבם, היכולת להירגע ולהיות מודע לעצמי קטנה והולכת.

המשיכו לקרוא כאן, בכתבה שלי בעשר פלוס על הסכנות והמתנות של גיל ההתבגרות. גיל של רולטה רוסית מצד אחד ומחשבות פילוסופיות על החיים מצד שני.